Blogs

200 jaar Wagner in 200 minuten

'Als de berg niet tot Mohammed wil komen, moet Mohammed naar de berg gaan', moet Guy Coolen hebben gedacht. In plaats van een groots opgezette Wagner-opera genoten we daarom van twee films die met zijn muziek van doen hebben.

Enfant terrible – Part 1
De documentaire Der zweite Traum volgt regisseur Christoph Schlingensief, die in Brazilië Wagners Der fliegende Holländer neerzet. In Manaus – de hoofdstad van de staat Amazonas, omgeven door jungle – staat een operahuis dat gebouwd is met Europese stenen, frans glas en italiaans marmer. De gekte stopt daar niet, want Schlingensief werkt impulsief en chaotisch. De hectische 60 minuten brengen veel medeleven voor de mensen waarmee hij werkt; assistent-regisseurs die verzuchten dat een repetitie doorgaans niet voortborduurt op de vorige repetitie, en Portugees-sprekende koorleden die in het Duits van links naar rechts geschreeuwd worden.

Zijn enscenering zal uiteindelijk uit een simplistisch decor bestaan, aangevuld met filmprojecties van zelf geschoten materiaal bij Amazone-bewoners. De korte glimp die ons gegund is op het resultaat van twee maanden ter plekke buffelen, maakt echter zéér nieuwsgierig. En ook dat maakt dit document geslaagd.

Enfant terrible – Part 2
Kijken naar Ludwig – Requiem für einen jungfräulichen König is een ervaring, net als het bezoeken van een Wagner-opera dat is. Niet alleen vanwege de lengte (Hans-Jürgen Syberberg neemt twee uur en 20 minuten de tijd), maar vooral vanwege het feit dat de film in een heleboel tableaux vivants is opgebouwd. Waarbij de term vivant zeer losjes gebruikt wordt; in een streng bewaakt kader kijken we naar decordoeken die ruimte suggereren, naar een koning die in woord en daad buiten elke werkelijkheid staat. Alleen in de scènes waar politici en krijgsheren proberen grip op dit wonderwezen te krijgen, wordt de wereld buiten de kastelen voelbaar.

Voor de mensen die in de korte pauze halverwege verkozen het hazenpad te kiezen: u nam de verkeerde beslissing. De cadans van Syberbergs vertelling doet je op een gegeven moment alle grip op tijd verliezen. Deze gewaarwording brengt je wezenlijk dichter bij Ludwig dan een kortere film vol feitelijkheden.

afbeelding van Marc van der  Heijde

door: Marc van der Heijde

Marc combineert zijn liefde voor klassieke muziek met zijn professionele expertise. Hij ondersteunt musici, muziekensembles en -organisaties, zie www.greenroomcreatives.nl

Terug

Reageer

* Verplichte velden