Blogs

THIS AIN'T JUST A DECOR

Opgesloten zijn tussen vrolijk gekleurde stangen. In strakke rijen gedirigeerd worden naar je plaats. In Leonore's Fidelio word je als gevangene bevangen door de klanken van stemmen, een cello, toetsen en koffiezetapparaten. En dat alles in de voormalige strafgevangenis aan de Noordsingel.

De Looneytune-figuren Tweety en Sylvester zijn op de muur geschilderd in gestreepte boevenpakken. De voormalige gevangenis is duidelijk nog niet lang dicht. De enorme EHBO-doos 'Alleen voor noodgevallen' is zelfs nog in 2012 gecontroleerd, door een medewerker met een schoonschrift dat weliswaar eerder doet denken aan de jaren '50.

Wat kan je als theatermaker dan nog aan zo'n indrukwekkend decor toevoegen? Als ik daar een uur mocht ronddwalen in mijn eentje, dan was er genoeg geweest om me te ontroeren en me over te verbazen. Het kamertje van de dominee, de geschreven teksten op de muren van de cellen (ja, dat gebeurt dus niet alleen in de film), de goedbedoelde posters met leuzen als 'wij gaan met respect met elkaar om' en 'weleens van een complimentje gehoord?'.

Leonore's Fidelio maakt goed gebruik van de locatie. Ze vervreemdt de ruimte met klanken en beelden, ze vertelt een klein drama tussen een bewaker en een gevange, ze durft intiem te zijn en zoekt het beklemmende en ongemakkelijke bij haar publiek op. Door ons te bevelen, ons te scheiden, ons alleen op te sluiten in een cel.

Of nu ja, alleen... Ik liep helaas achteraan, waardoor er één cel te weinig was en ik werd opgesloten met een vriendelijke, doch praatgrage meneer. We lazen de teksten op de muur: 'DELFSHAVEN, 5300, AIN'T JUST A CODE'. De meneer had in Delfshaven gewerkt, zo weet ik nu. Ik knikte dan ook iets te enthousiast 'Ja' toen de man zei dat hij "wel dacht dat de P zou uitbreken als het plan van Teeven, (consequent twee gevangenen in één cel) zou doorgaan".

Dus, één tip: beweeg je alleen, onderga het gebouw, onderga de voorstelling. Stel je even voor hoe het zou zijn, alleen, in een cel, dag in, dag uit. En waardeer dan op een nieuwe manier de muziek, het theater, de opera en de kunst die hopelijk elke dag uw leven kan en mag kleuren.

afbeelding van Elly  Scheele

door: Elly Scheele

Elly Scheele (1987) is freelance schrijver van toneel, essays en proza. In 2013 studeerde ze af van de opleiding 'Writing for performance' in Utrecht. Sindsdien zijn er meerdere stukken van haar in première gegaan en verschillende artikelen gepubliceerd in o.a. De Theatermaker. In september zal haar voorstelling LITTLE BLACK DRESS op het Fringe festival in première gaan. Naast haar schrijfwerk, werkt ze ook als dramaturg, vertaler en boventitelaar.

Terug

Reageer

* Verplichte velden