Blogs

Wat is wreder, zelf moorden of anderen vermoord laten worden?

'Wij genieten van wreedheid, kijk maar hoe leuk wij het vinden om naar de gladiatoren in de arena te kijken', zegt een vrouw tegen de wolf. Ze liefkoost met haar hand het vosje om haar nek. De wolf wil niet wreed zijn, hij wil het recht laten zegen vieren en daar voor zijn regels en wetten. Maar heel ver komt hij daar niet mee. Hij zit opgesloten met haar en haar minnaar in een kleine auto. We zien hen groot in beeld op een enorme spiegelwand die het toneel afsluit van de zaal. De zaal is helemaal in gebruik genomen als toneel, het publiek zit op de balkons. Wij kijken, net als de Romeinen, naar het wrede schouwspel dat zich onder ons afspeelt.

De wolf zint echter wel op wraak nu zijn vrouw door de vos is verkracht en zijn zoon blind is geworden omdat de vos in zijn ogen heeft gepist. Maar de vos weet van geen ophouden. In het zwembad drijft een lijk van een jonge vrouw. De vos kan niets anders dan moorden, maar de wolf heeft een keuze. Hij kan kiezen en dat doet hij ook. Hij gaat zelf niet achter de vos aan maar stuurt zijn chauffeur, zijn aanbidder en zelfs zijn minnares om hem te halen. De vos maakt korte metten met hen. Dat roept onder andere de vraag op wat is wreder, zelf moorden of anderen vermoord laten worden? Uiteindelijk loopt het verhaal uit op een titanengevecht tussen de vos en de wolf.

De voorstelling is filmisch, maar zonder dat het op het toneel een filmset wordt. Er loopt een cameraman rond en dat is het. De cameravoering is zo goed dat het lijkt of het live gemonteerd wordt met meerdere camera's. De videobeelden versterken en helpen het verhaal vooruit. Een deel van de beelden zijn eerder opgenomen in Schotland. Dat is niet storend omdat het juist de wildernis vergroot achter de glazen wand. Het filmische van de voorstelling wordt ook nog eens versterkt door de live muziek die volledig ten dienste staat van de voorstelling en werkt spanning verhogend. Buiten dat zijn het ook nog eens prachtige composities.

De twee voorstellingen die ik eerder zag van FC Bergman (Terminator Trilogie en 300 EL x 50 El x 30 EL) waren zonder tekst en visueel bijzonder sterk. In deze voorstelling wordt wel gesproken maar dat doet niets af aan kunst waarmee FC Bergman overrompelende theaterbeelden maakt. Zij zijn daarin heer en meester. Vier dagen hebben ze gebouwd aan dit decor. En het is even spectaculair als eenvoudig. En groot terras met in het midden een zwembad, en de wildernis wordt op afstand gehouden door een enorme spiegelende wand met een draaideur (inclusief portier) waarop geprojecteerd wordt. Het enige nadeel is dat door de opstelling van het toneel in de zaal de zichtbaarheid van sommige scènes niet altijd even optimaal is. Maar door de projectie is dat niet echt een probleem.

Over Van den vos kun je nog wel een paar dagen doordenken. De beelden ben je namelijk niet zomaar kwijt. Deze voorstelling is visueel en inhoudelijk zo goed dat je deze voorstelling niet mag missen. In mei 2014 te zien in de Rotterdamse Schouwburg tijdens de Rotterdamse Operadagen. Later dit jaar nog in Den Bosch.

afbeelding van Minnekus de Groot

door: Minnekus de Groot

Minnekus de Groot (1967) is theatermaker, communicatieadviseur en blogger. Meer van hem lezen? Bekijk dan zijn weblog.

Terug

Reageer

* Verplichte velden