Blogs

Verlangen naar de pracht van de bühne

Als jong meisje, in de jaren '80 woonde ik in Budapest. Ik had een platenspeler en vanaf mijn geheime plek achter de bank, luisterde ik met een koptelefoon een voor een de platen uit mijn moeders collectie. Mijn moeder had een mooie diverse samenstelling van klassieke muziek. De platenzaken in die tijd puilden uit van kwalitatief goede opnames.
Zo luisterde ik Bartok afgewisseld door Chopin, Mozart en Puccini. En voor het slapen gaan luisterde ik altijd naar Fleetwood Mac. 

Aangezien de vrienden van mijn ouders balletdansers, regisseurs, musici, operazangers, actrices, kostuumontwerpers, enz.. waren gingen wij heel veel naar het theater. Je kunt wel zeggen dat ik als 8 jarig meisje meer voorstellingen had gezien dan sommige volwassenen tijdens hun hele leven.

Ik vond (en vind) de wereld achter de coulissen intrigerend. Nerveus ijsberende prinsessen tussen een opeenstapeling van decorstukken. Schreeuwende regisseurs en biddende, onherkenbaar geschminkte fantasiefiguren in de kleedkamers. Aanbidders met bossen rozen, hopend op een glimps van de diva. Langszwevende ballerina's die de vloer niet raken. Twee verliefd zoenende acteurs die niet merken dat een decorstuk bijna omvalt door hun passie. Genoeg heerlijke herinneringen om levenslang verliefd te worden op het theater.
Maar even terug naar ons appartement; daar achter de witte, linnen bank op de typisch Oost- Europese, glanzende, goudbruine parketvloer, zat ik dus in kleermakerszit. Op mijn schoot lag het libretto. Ik droomde mee met de helden en heldinnen. Intriges en grootse verlangens, gemeneriken, flauwe grappen, listen en emotionele beslissingen, ik volgde ze en rilde, wanneer de laatste tragische tonen wegstierven. In het theater was ik altijd gefascineerd door de decors en kostuums en vroeg me af hoeveel onderrokken de actrice droeg, hoe de achterkant van de toren er uitzag, hoe de moorden gepleegd werden en wat de hoofdrolspeler in de ochtend voor ontbijt zou eten.

Toen ik 10 was waren Carmen, Madame Butterfly, Coppelia, Turandot en Blauwbaard mijn voorbeelden. Tegen de tijd dat ik 12 jaar oud was, kende ik meerdere opera's van Mozart uit m'n hoofd, met de koningin van de nacht als favoriet; zowel in personage als haar aria's. Ik zong dit op de fiets naar school.

Nu, in de aanloop naar de operadagen, verheug ik me weer als klein meisje op de pracht van het geluid, de overdaad aan beleving en de nieuwe, spannende, visuele oplossingen van regisseurs, dramaturgen en creatievellingen om het verhaal aan te kleden. Het publiek is gewend en tegelijk onzeker over wat te verwachten. Opera is voor iedereen. Het is niet zo dat je het hele oeuvre moet kennen en niet kunt genieten zonder jarenlange 'training'. Het zijn verhalen, van liefde, macht, bedrog en schoonheid. Ieder verhaal gaat over nu en elk van ons. Laat je verassen en meevoeren door de hartstocht.

Begin niet met Wagner maar doe de opera-Match van Operadagen en laat je verassen door de moderne, spannende vertalingen, bewerkingen of geheel nieuwe opera's die tijdens dit prachtige Rotterdamse festival aangeboden worden.

Wij van The Fox Is Mine  zullen er zijn en willen de bezoekers met verschillende achtergronden en persoonlijke interesse heel graag ontmoeten.

6 mei 2014

Dani Hefter voor The Fox Is Mine
The Fox Is Mine voor Operadagen Rotterdam

afbeelding van   The Fox Is Mine

door: The Fox Is Mine

The Fox Is Mine is een online platform voor kunst en cultuur. Wij vinden aansluiting bij alle grote evenementen op het gebied van kunst en cultuur en onderscheiden ons dankzij het feit dat we een collectief zijn van creatieven in de culturele sector met een brede praktijkkennis en netwerk. Het aanbod van kunst en cultuur leggen we niet alleen in tekst vast maar geven het ook vorm door onze eigen illustraties, fotobeeld en ander art work. Inmiddels hebben we een mooie collectie aan gesprekken, portretten en interviews met prominenten in de film, muziek en kunstwereld. Staat er iets te gebeuren in Rotterdam? Dan zal je The Fox Is Mine daar zeker tegenkomen! The Fox is mine bestaat uit: Dani Hefter, Tessa Smit en Maaike Kerman.
www.thefoxismine.com

Terug

Reageer

* Verplichte velden