Blogs

Rooftop concert – VieVox Airlines



Even is Rotterdam Airport verplaatst naar hartje centrum, en wel op het dak van de Bijenkorf. Na een warm welkom door de piloten van de Bijenkorf en Operadagen Rotterdam is het wachten onder de ochtendzon op onze stewards: de leden van VieVox Airlines. Onder hun muzikale begeleiding zullen wij als publiek tussen de Rotterdamse wolkenkrabbers vandaan vliegen op een retourvlucht Rotterdam-Wenen en vanaf dan is er niets meer behalve de zangers en het publiek.

De stewards kondigen dit reisje aan als een muzikale, want is nu de verbindende factor tussen VieVox en het publiek. Als opwarmer tijdens het opstijgen volgt een troostmuziekje van Brückner, zodat we allen weten in goede handen te zijn bij VieVox. Het dak van de Bijenkorf is toch ook al best hoog, kan ik u vertellen en de zon was nog nooit zo dichtbij. Tussen de stukken door bekertjes water rond laten gaan tijdens de uitleg van de stukken is dan ook een briljant idee van de organisatie.

En die zon heeft ook een effect op iedereen. Het publiek vermaakt zich uitstekend (ik heb breed glimlachend zitten kijken en luisteren) en de zangers van VieVox nog meer. Ik heb wel eens vaker een operavoorstelling of –concert bijgewoond, maar nog nooit zag ik zangers met zoveel plezier zingen. Het was een kruisbestuiving tussen de kwaliteit van de drie tenoren, het samenspel van de gemiddelde klapagroep, de schwung van een barbershop septet en het speelse lef van een zeven kwajongens uit het koor dat voor onze ogen de lekkerste snoepjes uit de snoeppot hebben gehaald.

Je hebt namelijk wel lef nodig om bijvoorbeeld liederen uit Die Zauberflöte te zingen, inclusief de muziekpartijen als partijen voor vocalen, herkenbaar en tegelijkertijd heel eigen. Ook hier word je bijna weggeblazen van de overtuiging en het plezier van VieVox. Maar daar blijft het niet bij: op het hoogtepunt van onze retourvlucht wijzen onze stewards ons op de samenhang van prachtstukken van de opera middels een medley. Nog steeds mag ik mijzelf geen opera diehard noemen, houd ik toch even mijn stoel vast. Er schieten beelden van hossende menigtes bij een willekeurig André Rieu-concert in mijn hoofd voorbij.

Het is dan ook een aangename verrassing als Mozart, Rossini, Verdie, Bizet en Puccini ook fier overeind blijven in een DWDD-achtige soundbitesmix met de 'greatest hits' van deze componisten. Zonder wolkjes aan de lucht zijn de stukken opgeknipt in kleinere stukjes om deze dan moei-te-loos in elkaar te vlechten. En dan wordt de landing ingezet. En dan wordt het toetje geserveerd.

VieVox Airlines biedt ons een 'insalata italiana', samengesteld door chefkok Richard Genée. Voortreffelijk luchtig, een heerlijke afsluiter. Muziektheorie is doorgaans niet helemaal mijn ding, maar doordat alle termen, zoals aangekondigd, parodiërend gebruikt worden in het stuk heb ik meer dan ooit begrepen. Dat maakt het een hele zachte landing, die dan ook een volledig terechte staande ovatie kreeg. En de zon zag dat het goed was, en scheen. Volop.

afbeelding van Renato  Proper

door: Renato Proper

Renato Proper (1986) begon in 2010 te bloggen over o.a. De Internationale Keuze, Geen Daden Maar Woorden, de Rotterdamse Orgeldagen en Operadagen Rotterdam. Hij is nog steeds te strikken als blogger, maar is tegenwoordig vooral actief als schrijver en dichter onder het pseudoniem Miguel Santos. In 2013 publiceerde hij zijn debuutroman 71|17, dat gevolgd gaat worden door een dichtbundel. Ook organiseert hij de Poetry Slam Rotterdam en het poëziepodium Het Nieuwe Dicht en is hij huisdichter van het radiostation Open Rotterdam. Zie ook miguelsantos.nl voor zijn poëzie of 7117.nl voor zijn debuutroman.

Terug

Reacties (1)

  • Lia
    Ook ik heb genoten van een bijzonder goed georganiseerd concert en vrolijke, met veel passie gezongen, muziek. Voor herhaling vatbaar. Maar alles zat ook mee op deze zonnige zondagochtend.

Reageer

* Verplichte velden