Blogs

MACBETH slaat je recht in je gezicht

Als opera's in een andere dan hun traditionele setting worden geplaatst, toets je de belofte van het experiment al vanaf het eerste begin. Wat doet de nieuwe context met de bestaande tekst? Geeft het nieuwe betekenissen en inzichten?

Deze Macbeth doet je dit soort vragen snel vergeten. Er is een groot overkoepelend thema: de oorlog die zich in Oost-Congo voltrok na de Rwandese genocide in 1994, en de catastrofe die door warlords en multinationals in stand wordt gehouden. Sluit je ogen, luister naar Verdi en je bent in bekend operaland. Open je ogen en de verrassing slaat toe.

Vluchtelingen uit conflictgebieden als uitvoerend kunstenaars. Ze zingen in het Italiaans, de originele thematiek sluit naadloos aan op dit verhaal: manipulatie, machtswellust, terreur. Het is tegelijkertijd vertrouwd en ver-van-je-bed. Met de rol van de multinationals, en de historische achtergrond van de kolonisators, bekruipt je langzaamaan het besef dat je hier ook in je hoedanigheid als westerling mee geconfronteerd wordt.

Wanneer dan, heel sporadisch, beelden van oorlogsslachtoffers geprojecteerd worden, vindt de productie zijn eigen kracht. Een scene waarbij de zangers treuren bij hun doden, en zich vastklampen aan achtergebleven kledingstukken, zet je klem tegen de muur. Je durft er nauwelijks bij stil te staan: met welke ervaringen snikken zij, recht voor ons, op het Rotterdamse toneel?

Hier is het om begonnen: aandacht voor een situatie die graag vergeten wordt. De mooie aria's, de kwaliteiten van de zangers, de bijna karikaturale graphics en animaties, ze kunnen het niet langer verhullen – dit is geen verheffende Kunst. Dit is de keiharde realiteit. Shakespeare, Verdi, Operadagen – dit alles als vehikel om je recht in het gezicht te slaan. Face it.

afbeelding van Marc van der  Heijde

door: Marc van der Heijde

Marc combineert zijn liefde voor klassieke muziek met zijn professionele expertise. Hij ondersteunt musici, muziekensembles en -organisaties, zie www.greenroomcreatives.nl

Terug

Reacties (1)

  • Zoë
    Mooi. Zo heb ik het ook ervaren, met de artiesten uit de conflictgebieden.

Reageer

* Verplichte velden