Blogs

Arthur - 'het verdriet van een vrouw om haar geliefde'

Op een toren van sloophout, midden in de enorme lege ruimte van de Onderzeebootloods, staat een jongen. Hij vertelt over het landschap dat er ooit was en er niet meer is. 'Zoals in wit alle kleuren zitten is in stilte alles afwezig van wat er ooit geklonken heeft.

Arthur van de Veenfabriek, Muziektheater Transparant, i.s.m. B Rock, Cappella Amsterdam is een stevige bewerking van de opera van Purcell. De tekst van Peter Verhelst is prachtig en de barokmuziek en de moderne geluidsmachines van Paul Koek verbinden het verhaal wonderschoon. Claron mcFadden speelt een vrouw die afscheid genomen heeft van haar man. Hij is vertrokken naar het slachtveld van de Eerste Wereldoorlog. Zij wacht op hem. Ze zegt dat ze de pijn wil blijven voelen, want zo lang is hij er nog.

Daarnaast is er een verpleegkundige die zich probeert te herinneren hoe het vroeger was. Dat doet ze door de namen van de bloemen te noemen die ze in het veld zag. De eenvoud van haar monoloog is ontroerend. Een derde verhaallijn is van een jongen die op het voormalig slachtveld wacht op zijn valk. Mooi is hoe deze drie verhalen associatief samen vallen met de muziek van Purcell. De mooiste scène vond ik het moment dat de vrouw in haar droom haar man weer ontmoet. Haar zo gekoesterde wens om weer samen te zijn, komt uit in haar droom dat ze nog een keer met hem samen is. Het decor bestaat uit staven die licht kunnen geven, ze staan voor de kapot geschoten boomstronken en later voor de kruizen op de begraafplaats. Er is op een slimme wijze gebruikgemaakt van de ruimte. Zo komt de voorstelling goed tot zijn recht. Wat moet het een enorme uitdaging geweest zijn om de verstreking van het geluid goed te krijgen in deze enorme ruimte. Maar zowel de muziek, gesproken tekst als de gezongen gedeelten zijn goed te volgen.

Arthur is modern muziektheater met een prachtige tekst in combinatie met barok en moderne muziek. Verwacht geen graalridders en koning Arthur want die zijn allemaal dood. In de eindscène worden hun namen voorgelezen.

Het mooie van veel zien is dat je voorstellingen kunt verbinden met elkaar. Het verhaal over oorlogsgeweld in Macbeth die we gisteren zagen, is in deze voorstelling teruggebracht tot de gevolgen van oorlog voor het individu: het verdriet van een vrouw om haar geliefde en het verlangen naar een zomerse dag vol bloemen en groene bomen. Was het gisteren de persoonlijke betrokkenheid van de spelers die raakte, nu is het spel en de prachtige tekst en de muziek.

afbeelding van Minnekus de Groot

door: Minnekus de Groot

Minnekus de Groot (1967) is theatermaker, communicatieadviseur en blogger. Meer van hem lezen? Bekijk dan zijn weblog.

Terug

Reageer

* Verplichte velden