Blogs

Operadagen en Club Gewalt presenteren heel nieuw festivalgenre!

Soms sta ik met m'n bek vol tanden. Ik denk namelijk nog wel eens dat ik al veel heb gezien en dat alles al eens is gedaan. Maar gisteravond was ik getuige van een nieuw festivalconcept waarvan ik hoop dat het de toekomst wordt.

Voordat ik nietsvermoedend op dat punt belandde, zag ik eerst nog Tosca van Remco Melles. Vanuit het publiek begon hij zijn monoloog over de beroemde musical Tosca van Puccini. Melles had een unieke invalshoek gekozen: de a-typische operabezoeker die langzaam wordt meegezogen in het verhaal en zich uiteindelijk laat meeslepen in het groteske drama. Gaandeweg krijg je als bezoeker het hele verhaal van Tosca in een notedop voorgeschoteld, voorzien van komische noten en kritiek, maar ook waarom het verhaal al generaties lang mensen raakt. Wat mij betreft zou Melles bij elke klassieke opera een dergelijke inleiding moeten verzorgen. Achteraf gezien bleek dat dit een prima opmaat voor wat me te wachten stond in de Gouvernestraat.

Club Club Gewalt
De jonge makers van Club Gewalt zijn kersverse Codarts-talenten die tijdens deze editie van de Operadagen Rotterdam hun talent over het publiek uitstorten tijdens hun eigenzinnige Club Club Gewalt. Vrijwel onmiddellijk na aanvang heb ik het idee dat ik ben beland op een festival-in-een-festival. Club Gewalt maakt theater, muziek, geeft performances, ontroert, laat lachen én heeft een slimme formule bedacht. Na ongeveer een half uur performance is er een korte pauze, ideaal voor de broodnodige versnaperingen. Overigens kan het publiek ook gewoon in en uit lopen tijdens de voorstelling, zonder dat mensen boos of geïrriteerd raken. Dat Club Gewalt barst van het talent blijkt wel uit het feit dat vrijwel niemand van die mogelijkheid gebruikmaakt. Ik wilde geen seconde missen van dit bijzondere concept: helemaal top, helemaal nu & 2,5 uur helemaal waar voor je geld!

Absurde personages pakken het publiek in met hun bizarre teksten, de muziek varieert van akoestisch tot punk en de performances geven het geheel een extra spanningslaag. Tongen met het publiek of bonbons uitdelen aan het publiek om ze vervolgens weer te laten uitspugen is al bizar. Maar Club Gewalt weet feilloos de snaren van het gewillige publiek te bespelen en ze te laten snakken naar meer. Het is een compleet nieuw festivalgenre en ook nog eens verrassend goed uitgevoerd. Zo goed zelfs, dat het niet zou misstaan in andere wereldsteden, noem pak 'm beet een Londen, Berlijn of New York.

Houwen wat je hep!
De Gouvernestraat blijkt eens te meer een perfecte locatie voor ongepolijst talent en een goede festivalsfeer. Onder het motto 'Houwen wat je hep' is het kandidaat voor het stadsintiatief, omdat Rotterdam een huis voor Rotterdamse kunsten verdient. Met Club Club Gewalt heeft Operadagen Rotterdam goud in handen, dat perfect past in De Gouvernestraat. Dus ik zou zeggen: 'Houwen wat je hep!' en volgend jaar weer!

afbeelding van Live Like Tom

door: Live Like Tom

Tom is wereldreiziger, blogger en cultuur-addict. Op zijn blog LiveLikeTom.com inspireert hij anderen om wereldwijd cultuur te snuiven én hoe je dat kunt combineren met een fulltime-job.

Terug

Reageer

* Verplichte velden