Blogs

Recensie try-out Distant Voices

Blogger Renato Proper bezocht op 24 mei de try-out van Distant Voices. Lees in deze blog zijn sfeerverslag.

"Vooral de details zoals de locatie van de voorstelling en de variërende zithoogte voor het publiek, verschillende decors zijn ontzettend goed uitgevoerd. Dit moet de natte droom zijn geweest van de makers: briljante stemmen, techniek en locaties om groots (soms juist klein) uit te pakken."



Er werd me tijdens de inleiding van het geheel in het Nieuwe Luxor wijsgemaakt dat de vertaling voor deze voorstelling niet 'Verre Stemmen' is, maar 'Kille Stemmen'. Eerst denk je, dat klopt niet. Vervolgens denk je, ja, zou ook kunnen. En met die vertaling van de titel in gedachten, George Orwells '1984'-idee van Big Brother en de combinatie Mens en Techniek lijkt het me toch de juiste vertaling. Zoals er in diezelfde inleiding al werd gezegd: 'Eerst was er de mens die zong, natuurlijk.'

Vanaf de inleiding speelt elk stuk op een andere manier in op de menselijke (zang)stem en techniek, in brede zin én letterlijk. Zo zag ik in Sol io Kevin D. Dalton zijn emoties zingen en dansen. Tegelijkertijd. Daar is stemtechniek voor nodig. Zoals ik het zie is het juist die techniek, die de stem binnen de grenzen van haar zelfopgelegde beheersing juist haar vrijheid biedt. En juist daardoor alle emoties daarin de vrije loop kan laten.


foto Maarten Laupman (koptelefoons SilentDJ)

Een groot contrast is dan White World, waarin de opgelegde beheersing van de stemtechniek weer alle emotie uitsluit. De 'kille stemmen'in dit geval. Het sluit aan op Orwell, waarbij het Big Brother-idee een voortdurende achterdochtigheid en strakheid teweegrengt. Geen fysieke techniek, maar door manipulatie (ook een techniek die te beheersen is) wordt de stem als het ware afstandelijk en 'kil'.

Dat afstandelijke werd in Distant Voices ook heel letterlijk. Daar waar het in het Luxor na de proloog de zang zo goed als het maar menselijk kon klinken, bleef de zang toch kil door robotachtige galm. Mijn conclusie: hoe ver de techniek zich ook ontwikkelt, volledig menselijk wordt het nooit. Toen klonk de zojuist gezongen aria, fragmentarisch, alsof de accu van de metalen popconstructie overleed. Kil. Afstandelijk. Om maar te zwijgen van de voorstelling Blauwbaard: slechts één stem en je bekijkt de projectie van bovenaf. Bijna 3-dimensionaal werd dat.

Wederom een contrast en wel met de grande (heel letterlijk, want zowat de hele Fenixloods is dan decor) finale Opera Mecatronica, waarbij je als publiek zelf aanwezig bent op het toneel. De grande finale, waarbij stem en techniek (zelf bedienbare stemvervormers) en een zanger/toetsenist ondersteuning biedt om samen te smelten tot een warm geheel. Daar waar de danser/zanger het moest doen met zichzelf als tegenspeler op een projectiescherm. De afstand tussen hem en zijn projectie-'hem' is enorm. 


foto Maarten Laupman

Dat maakte het tot een opera-ervaring van contrasten en samensmeltingen. Vooral de details zoals de locatie van de voorstelling en de variërende zithoogte voor het publiek, verschillende decors zijn ontzettend goed uitgevoerd. Dit moet de natte droom zijn geweest van de makers: briljante stemmen, techniek en locaties om groots (soms juist klein) uit te pakken. Eentje die echt werd.
 

afbeelding van Renato  Proper

door: Renato Proper

Renato Proper (1986) begon in 2010 te bloggen over o.a. De Internationale Keuze, Geen Daden Maar Woorden, de Rotterdamse Orgeldagen en Operadagen Rotterdam. Hij is nog steeds te strikken als blogger, maar is tegenwoordig vooral actief als schrijver en dichter onder het pseudoniem Miguel Santos. In 2013 publiceerde hij zijn debuutroman 71|17, dat gevolgd gaat worden door een dichtbundel. Ook organiseert hij de Poetry Slam Rotterdam en het poëziepodium Het Nieuwe Dicht en is hij huisdichter van het radiostation Open Rotterdam. Zie ook miguelsantos.nl voor zijn poëzie of 7117.nl voor zijn debuutroman.

Terug

Reacties (1)

  • BriazSiz
    cialis 20 mg direct unicure remedies http://pharmshop-online.com - generic cialis buy cheap cialis online generic cialis - black cialis cialis commercial black couple your profile

Reageer

* Verplichte velden