Blogs

Opera thuisconcert in De Rotterdamse Salon

Blogger Kim van Zweeden bezocht het oudste koopmanspand van Rotterdam voor een intiem huiskamerconcert in stijl. Lees in deze blog haar sfeerverslag.

"De barvrouw en accordeoniste waarschuwt ons voor haar werkneemster, Atalanta. En inderdaad, de zangeres flirt wat af. Ze is misschien wel net zo wulps als, zo niet wulpser dan de vrouw op het schilderij achter haar."



Wanneer ik door de Vriendenlaan fiets prijkt een blauw makelaarsbord met daarop 'Opera bij u thuis' aan een stalen hek. Als een ware partycrasher wurm ik me tussen enkele geparkeerde auto's door een gezellige tuin in. Eenmaal binnen – via een openstaande keukendeur – blijkt salonnière Anja Berkelaar alle gasten bij de prachtige inkomsthal (aan de Rechter Rottekade) op te wachten. Oeps. Gelukkig is ze blij verheugd met onze komst (ik word vergezeld door Dion Hillebrink, een van de redacteuren van de Operadagen festivalkrant). Het 'Opera bij u thuis' concert kan beginnen!

Schitterend pand met 18e eeuwse versieringen
Het koopmanshuis waar dit concert plaatsvindt behoeft enige uitleg. Dit is namelijk niet zomaar een 'oud huis'. De Rotterdamse Salon is al meer dan drie eeuwen geaard in het Rotterdamse en drukt met haar 18e eeuwse versieringen de vrijheid en overwinning van de internationale handel uit. Het was rond het jaar 1720 dat de vermogende koopman Claes Langenberg, handelaar in onder meer huiden, kruiden en thee, het pand liet decoreren. De prachtige houten trap met stoere Rococo stijlelementen leidt naar de eveneens schitterende bovenkamer waar het concert plaatsvindt. Daar zien we in de schilderingen op muur en plafond Mercurius - God van de handel, de Hoorn des Overvloeds en de hoed als Vrijheidssymbool.



Wulpse dames
Als alle gasten een plekje hebben uitgezocht heet Anja ons van harte welkom in het koopmanspand voor het 'Opera bij u thuis concert'. We krijgen een korte uitleg over het huis en haar versieringen. Zo weten we dat de schildering boven de haard – die een wulpse dame toont – op korte termijn wordt onderzocht door een iconograaf. Anja wil graag alle betekenissen van het huis laten onderzoeken en vastleggen.

Dan begint het concert. Accordeoniste Sofie de Klerk heet ons als een ware barvrouw welkom. Compleet met schort deelt ze glaasjes drank uit aan het publiek (niet gratis en telefoons opbergen, anders weet ze je te vinden!). Ze waarschuwt ons voor haar werkneemster Atalanta: "Als zij binnenkomt, hou uw man dan maar goed vast". En inderdaad, de zangeres (Ginette Puylaert) flirt wat af. Ze is misschien wel net zo wulps als, zo niet wulpser dan de vrouw op het schilderij achter haar. De twee conservatorium studenten zetten een show vol grapjes en prachtige nummers neer. Zo volgen enkele klassieke stukken en eindigt de show in het gezellige 'Zij kon het lonken niet laten' van Wim Sonneveld. Het publiek lacht en zingt mee. Wat een fijn avondconcert!



Overladen met complimenten
Wanneer de 'hoge hoed' aan het einde van het concert rondgaat, wordt gul gegeven. En terecht. Deze jonge meiden verdienen het dubbel en dwars. Na afloop worden ze ook nog eens volop gecomplimenteerd over het accordeon spel, de krachtige stemmen en de combinatie van de muziek – welke de studenten overigens zelf hebben uitgezocht – en de combinatie van hen twee samen. Zelf zijn ze ook enthousiast. Ginette: "Het was erg leuk om hier te mogen spelen, de locatie past ook zo goed bij de 'bar setting' die we hebben gecreëerd. En de mensen lachen mee en durven op ons te reageren. Ze blijven ook scherp als je tijdens de show van repertoire wisselt". Sofie: "We hadden twee behoorlijk klassieke stukken, maar dat merkte je eigenlijk niet door de setting."



Anja sluit het concert af door ons op het hart te drukken voorzichtig de houten trap af te lopen: "Een dooie van de trap willen we niet hebben, dat is slechte PR!". Vanuit het raam zwaaien de meisjes ons na. Wat een geweldige afsluiting van de alweer derde festivaldag!

Kijk ook in de agenda van De Rotterdamse Salon voor meer activiteiten. Natuurlijk kunt u ook uw huis opgeven voor een opera thuisconcert. Klik hier voor meer informatie.
 

afbeelding van Kim van Zweeden

door: Kim van Zweeden

Kim van Zweeden (1988) is freelance communicatieadviseur en tekstschrijver. Ze werkt o.a. als online marketeer bij Operadagen Rotterdam en als communicatieadviseur bij jazzfestival North Sea Round Town en het literaire Lezersfeest.

Terug

Reacties (2)

  • Nanette
    Wat geestig dat de opera een makelaarsbord gebruikt. Dat had ik nou nooit gedacht. Had het een gunstig effect?

Reageer

* Verplichte velden