Blogs

King Size - Theater Basel

Voor de openingsavond van de Rotterdamse Operadagen hebben ze een grootheid weten te strikken. De beroemde regisseur Christoph Marthaler, dit jaar winnaar van een oeuvreprijs op de Biënnale in Venetië, opent met zijn voorstelling King Size het festival. Vorig jaar zagen we in Amsterdam de fantastische voorstelling Glaube-Liebe-Hoffnung van hem.

Dit keer een enorm bed op het toneel. Een hotelkamer waar een man ligt te slapen. Dan begint een irritant liftmuziekje te spelen. In verschillende talen wordt het publiek verzocht de telefoon aan te zetten, snoepjes uit te pakken en op te eten en te hoesten en te kuchen. De toon is gezet. Dit wordt een vrolijke voorstelling. De man in bed blijkt de pianist. Het hotelbed is de stabiele factor in het geheel. Een bed waar van alles op gebeurt waar je liever geen weet van hebt als je in een hotel slaapt. Maar hier wordt op een poëtische en muzikale manier het geheim van het hotelbed onthuld. De hotelbediening komt zingend het bed opmaken. Maar al snel belanden ze samen in bed. Het is een vaak komische, hilarische voorstelling. De muziek die ze zingen komt uit verschillende tijden en plaatsen. Van een prachtige, onder het bed vandaan gezongen lied van John Downland (1563) tot het I'll be there van The Jacksons 5 (1964). Het werkt wonder wel goed. Het is een liedjesparade waar in ik ook nog een vette knipoog naar het songfestival ontwaar. Liefde, onzekerheid en het verleden. Het komt allemaal samen in de hotelkamer. Mooi is de rol van de oude dame, die door haar aanwezigheid het verleden in brengt. Is het de oermoeder die altijd op de achtergrond aanwezig is als je met je geliefde de liefde bedrijft, de opvoeding die, hoe je haar ook negeert toch nog even mee kijkt en langsloopt. Of is zij de heks die in het lied over de twee koningskinderen de liefde probeert uit te blussen.
De voorstelling eindigt ook met dat dramatische lied over twee koningskinderen. Verliefd op elkaar, maar de zee was te diep. In een poging bij elkaar te komen sterven ze.Zo eindigt de liefde, in de dood.
De zangers zijn overigens geweldig om naar te kijken en te luisteren. Naast een goede zanger is Michael von der Heide ook nog eens een zeer goede danser. De stem van Tora Augestad is hartverwarmend. King Size is wat mij betreft een buitengewoon goed alternatief voor het songfestival vanavond.

De openingsavond werd na de voorstelling voortgezet met korte voorstellingen. Bijzonder was het optreden van Hakon Kornstad die met zijn saxofoon, loop station en stem een aantal prachtige liederen zong.

Bijzonder grappig en fascinerend was het optreden van het koor Ave Sol uit Letland. We zijn groot fan van het Lets Radio Choir, maar dit was toch van een iets andere orde. De Letse liedjes die ze uit hun hoofd zongen waren prachtig en overtuigend. De ABBA medley was toch een beetje voorzichtig en ook wel een beetje vervreemdend. Het koor is samengesteld uit een aantal bijzondere lieden. Dat was alleen al het bekijken waard.

afbeelding van Minnekus de Groot

door: Minnekus de Groot

Minnekus de Groot (1967) is theatermaker, communicatieadviseur en blogger. Meer van hem lezen? Bekijk dan zijn weblog.

Terug