Blogs

And a grand opening it was!

Met King Size als première en (R)evolutie als thema van het festival moést Operadagen Rotterdam wel geopend worden door iemand van formaat: Pierre Audi bijvoorbeeld, artistiek leider van De Nationale Opera, die zich hardop afvroeg of gelijkheid nog vanzelfsprekend is. Say oui! Denken we allemaal, maar ondertussen: size does matter. Moeilijk.

Waarvan akte in scene 1. King Size begint luchtig, met het verzoek (in Engels, Frans, Duits, Zweeds) om telefoon niet uit te zetten en met snoeppapiertjes vooral te knisperen, maar binnen tien minuten is de goedlachse zaal stil. Ik ook.

Het toneel is van twee mannen en twee vrouwen die groots dromen, maar worden verpletterd door de kleinmenselijkheid van hun bestaan. Ze lijken één reden te hebben om niet meteen weer in bed te gaan liggen en dat is de muziek. De liederen, songs en chansons bieden ontsnapping aan de alles overheersende melancholie en het gebrek aan liefde in de master bedroom.

Credits aan de cast en regisseur die het repertoire (in Engels, Frans, Duits, Zweeds) zo overtuigend en met humor neerzetten; het kwam bij mij keihard binnen.

afbeelding van Kenza  Karin

door: Kenza Karin

Kenza Karin (1988) is regisseur, dramaturg en artiest. De utter magic van het opera maken ontdekte ze tijdens haar studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Na drie jaar op het speelveld van De Nationale Opera is ze nu bezig met haar eerste solo regie. Say oui! (www.studioza.me)

Terug