Blogs

Daral Shaga

hek

Tu passeras, papa

Wanhopig om een hek te zien waar je toch niet over heen kan.

Wanhopig om een hek te zien waar je toch niet over heen kan.

Is dat uit te drukken in woorden? Niet zoals de lichamen van deze cast dat kunnen. Draaiend, stikkend, in kettingen en touw, in lucht en water. De acrobaten in Daral Shaga leggen de focus op het fysieke geweld dat de lotgevallen van immigranten en vluchtelingen op grensplaatsen zoals Melilla, Tijuana en Lampedusa ondervinden.

Hoe gaat het er eigenlijk echt aan toe? Naar het boek van de Franse schrijver Laurent Gaudé, die gespecialiseerd is in dit thema, komt Daral Shaga woordelijk ongetwijfeld in de buurt. Je leeft mee met drie landloze reizigers die elkaar ontmoeten bij de grens: vader en dochter proberen een betere wereld te bereiken, een geslaagde immigrant bevindt zich aan de andere kant van het hek, verlangend naar het land dat hij ooit verliet. Samen met de wanhopige, maar altijd verstilde bewegingen van de acrobaten en de insanely mooie muziek van Kris Defoort is het resultaat een hartverscheurende opera.

Tu ne passeras pas, papa

Totaal begrijpelijk waarom het publiek te vroeg begint met klappen. Net als de staande ovatie, en de rode ogen na afloop.

Daral Shaga is vandaag nog te zien in de Rotterdamse Schouwburg

credits
zangers| Michaela Riener| Maciej Straburzynski| Tiemo Wang
musici| Fabian Fiorini (piano)| Lode Vercampt (cello)| Jean-Philippe Poncin (klarinetten)
acrobaten| Anke Bucher| Renata do Val| Mark Pieklo| André Rosenfeld Sznelwar| Laura Smith

afbeelding van Kenza  Karin

door: Kenza Karin

Kenza Karin (1988) is regisseur, dramaturg en artiest. De utter magic van het opera maken ontdekte ze tijdens haar studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Na drie jaar op het speelveld van De Nationale Opera is ze nu bezig met haar eerste solo regie. Say oui! (www.studioza.me)

Terug