Recensie SÁGA: buitenaards mooi

Blogger (en Operadagen Rotterdam marketing manager) Ruth Giebels bezocht SÁGA. Lees haar sfeerverslag van de avond.

"SÁGA komt uit het brein van zanger Gregory Frateur, wat een fenomenale stem en wat een charisma. Welk leuk detail, deze man is totaal autodidact, opgeleid tot schrijnwerker en kapper ging hij als 17 jarige naar nachtclubs en karaoke bars om te kunnen zingen."

Buitenaards mooi!
In alle drukte van de eerste dagen van Operadagen Rotterdam vind ik gelukkig ook tijd om aantal voorstellingen uit ons fijne programma te zien. Wat een diversiteit aan soorten, stijlen en vormen heeft ons artistiek team opgenomen in het programma, ik ben echt onder de indruk. Ik ga van de ene emotie in de andere, van een vol schouwburghuis tijdens Zo Zingt Rotterdam! met 1500 zangers en zangeressen van Rotterdamse koren die vol overgave Droomland zingen naar experimenten met de stem in The Summer Cloud's Awakenings, van robots die Olympia zingen naar de vuisten van Ome Willem, van Britse liederen in Scottish International Church en opera op de accordeon in de Arminius. Gisterenavond weer zo'n prachtig juweeltje, Dez Mona en Box met hun project SÁGA. Wat een buitenaards mooi concert, totale rust komt over je, ze nemen je mee in een andere muzikale dimensie. Saga is een ballade cyclus over de zoektocht naar je thuis, naar thuiskomen.

"Times to cherish and things to live for"

Schrijnwerker en kapper bedenkt SÁGA

SÁGA komt uit het brein van zanger Gregory Frateur, wat een fenomenale stem en wat een charisma. Welk leuk detail, deze man is totaal autodidact, opgeleid tot schrijnwerker en kapper ging hij als 17 jarige naar nachtclubs en karaoke bars om te kunnen zingen. Hij heeft ook onze artistiek leider Guy Coolen gepasseerd bij diens Institute for Living Voice van Transperant. En dat loont de moeite, zeker als je dan projecten kunt maken zoals dit. Een heus Gesamtkunstwerk, met zijn partner in crime contrabassist Nicolas Rombouts, barokorkest BOX en het lichtjes grasveld, belichting en kleding, bedacht door bevriende kunstenaars uit de Brusselse scene. Wat een buitenaards mooie ervaring.

Zoveel indrukken al, terwijl we nog maar op dag 4 van het festival zijn. Welke rollercoaster aan muzikale ervaringen ga ik nog meer beleven, Wunderbaum, The Tyrant, Philip Glass, Opera Buffa, Magdalena Kozena, Keimpe de Jong enzovoorts enzovoorts. Wat heb ik veel zin in de komende 6 dagen!

afbeelding van Ruth  Giebels

door: Ruth Giebels

Ruth Giebels (1963) is o.a. marketing manager van Operadagen Rotterdam. Daarnaast werkt ze aan projecten waaronder het Rotterdamse Geschiedenis Festival en TEDx Breda. Ook geeft ze les aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht en is ze raadslid van Partij van de Arbeid Breda.