Blogs

'Never finish a theory book' - Münchener Biennale workshopdag 1

Never finish a theory book - aldus het devies aan ons.

Ons, de lucky bastards die onder leiding van Veenfabriek duo Paul Koek en Paul Slangen, regisseur c.q. dramaturg, en regisseur Tom Creed deze week een masterclass volgen in opdracht van de Münchener Biennale.

In casual, maar bevoorrechte setting praten wij met elkaar over opera. Oui oui, on dit, presenteren we tot de lunch onze skills en zitten daarna met niemand minder dan jazz pionier Kris Defoort.

Wie zou er niet getriggerd worden door een jazz pianist die eigenlijk de nieuwe Frans Brüggen wilde worden, groot werd gebracht door namen als Chet Baker en Dennis Luxion en uitspraken doet als "just trust what you hear", "don't be perfect at the first try" en "never finish a theory book" - want, voilà, doe het gewoon.

En ons nu vertelt over Daral Shaga, de circus opera die hij maakte met regisseur Fabrice Murgia: "Inspired by the inhuman fate of (many) refugees on the borders of places like Tijuana and Lampedusa, we've built a show where circus appears slowly and seems necessary to convey emotions that the singing or the text wouldn't have tackled head on". Een actueler en mondialer onderwerp lijkt er niet te zijn.

Daral Shaga past naadloos binnen deze editie van de Operadagen over gelijkheid en wordt nu al gezien als een van de hoogtepunten.

afbeelding van Kenza  Karin

door: Kenza Karin

Kenza Karin (1988) is regisseur, dramaturg en artiest. De utter magic van het opera maken ontdekte ze tijdens haar studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Na drie jaar op het speelveld van De Nationale Opera is ze nu bezig met haar eerste solo regie. Say oui! (www.studioza.me)

Terug