Recensie: The Summer Cloud's Awakening

Blogger Minnekus de Groot bezocht avondvoorstelling The Summer Cloud's Awakening in de Laurenskerk. Lees in deze blog zijn sfeerverslag.

"Het eindbeeld is fantastisch. Het koor gaat af en de schoenen blijven achter. Dit is visueel knap voorbereid, drie zangers hebben het hele concert zwart wit sloffen aan. De zwerver heeft opvallend hippe gympen aan."

Hora Hora Hata Hata
De Laurenskerk is decor van een concert van het Lets Radiokoor. Het gedeelte onder het orgel is helemaal leeg op een zwerver en een projectiescherm na. Het koor zingt als eerste 'hora hora hata hata' een prachtig stemmenspel. Met soms verwijzingen naar vogelgeluiden en natuurgeluiden.

Vertraagde videobeelden
Het tweede deel is van Jonathan Harvey, het titelstuk, van The Summer Cloud's Awakening. Bijzonder is dat de muziek voor een deel versterkt is en om het publiek heen lijkt te draaien. De muziek is abstract waar door er bij mij eigen beelden in mijn hoofd ontstaan. De projectie en het bewegingstheater is een poging hier vorm aan te geven. Ik merk dat ik liever naar het koor blijf kijken en wat afgeleid wordt door de man die op een bepaald moment ook nog heen en weer gaat rennen. De vertraagde videobeelden zijn mooi, traag en rustig gemonteerd. Lastig vind ik om de muziek, de beelden en de bewegende man aan elkaar te koppelen. Het laatste gedeelte staat het koor in de lege ruimte wat een prachtig beeld is.

Een zwerver met hippe gympen
Het eindbeeld is fantastisch. Het koor gaat af en de schoenen blijven achter. Dit is visueel knap voorbereid, drie zangers hebben het hele concert zwart wit sloffen aan. De zwerver heeft opvallend hippe gympen aan. Dat het koor uiteindelijk de schoenen achterlaat waar de zwerver niets aan heeft is een wonderschoon beeld. Het maakt helemaal niet uit dat ik het niet in verband kan brengen met het voorgaande, het beeld is prachtig.

afbeelding van Minnekus de Groot

door: Minnekus de Groot

Minnekus de Groot (1967) is theatermaker, communicatieadviseur en blogger. Meer van hem lezen? Bekijk dan zijn weblog.