Blogs

Preview 'undergroundopera' Macbeth

Blogger Renato Proper kijkt uit naar 'undergroundopera' Macbeth. Hij heeft hoge verwachtingen!

"Afgaande op de trailer, waarin een soep etende oude dame verandert in een bloed slurpende heks, zou zelfs Shakespeare zijn stuk niet meer herkennen. Maar dat het stuk in goede, muzikale handen is, hebben vele Vlaamse muzikanten al bewezen."


Kwestie van bijgeloof?
'The Scottish Play' wordt het door vele Engelse acteurs ook wel genoemd, en hoogst waarschijnlijk ook niet als zodanig onbekend in acterend Nederland. Maar dat het een grote Shakespeare-klassieker is, daar zal niemand over twijfelen. Ondanks het bijgeloof dat het spelen van dit stuk geen goeds zou betekenen voor het gezelschap heeft weinig gezelschappen ervan weerhouden zich er aan te wagen. Zo ook onze zuiderburen van Theater Zuidpool.

Prachtige gitaarsolo's, pittige beat en country
Elk gezelschap droomt ervan zich te wagen aan een Shakespeare, en waarom dan niet één van zijn dubieuze stukken? Wel zo rock&roll, moesten onder andere muzikant Mauro Pawlowski (o.a. dEUS, Evil Superstars) en ook het Rotterdamse poppodium Rotown gedacht hebben. Om het bijgeloof in de kiem te smoren heeft Zuidpool ervoor gekozen om het stuk opnieuw uit te vinden. Volgens Vlaamse media De Morgen levert dit 'prachtige gitaarsolo's, pittige beat, country, improvisatie' (De Morgen), want 'zelden werd het duistere ongemak van Macbeth zo precies aangeraakt' (De Standaard).

Bloedbaden nemen toe uit frustratie
Het oorspronkelijke verhaal van Macbeth vertelt, kort samengevat, over een generaal die na het horen van een voorspelling door drie heksen machtswellustig wordt en een greep naar de troon van Schotland te doen. De zoon van koning Duncan, Macduff, weet te ontsnappen en wordt de doorn in het oog van Macbeth. Helemaal als blijkt dat de tweede voorspellingen door de heksen het er eigenlijk niet beter op maken. Gevoed door nachtmerries en slechte nachten nemen de waanzin en de bloedbaden uit frustratie toe, tot er geheel volgens de voorspellingen een opstand komt van(uit) het bos. Macduff komt voor wraak op het moment dat voor Macbeth zijn ondergang angstaanjagend dichtbij komt. Laat donkere tijden en duistere teksten heel geschikt zijn om gitaarriffs onder te zetten. De verwachtingen zijn hooggespannen voor deze voorstelling van Zuidpool, die al sinds 2010 speelt.

De underdog van de Operadagen?
Afgaande op de trailer, waarin een soep etende oude dame verandert in een bloed slurpende heks, zou zelfs Shakespeare zijn stuk niet meer herkennen. Maar dat het stuk in goede, muzikale handen is, hebben vele Vlaamse muzikanten al bewezen. En nu gaan Mauro Pawlowski en Tijs Delbeke nog een stap verder door hun natuurlijke, muzikale omgeving uit te breiden met een Shakespeare. Misschien loop ik op de zaken vooruit of komt het door de samenwerking met Rotown, maar iets zegt me dat deze uitvoering van Macbeth de underdog van de Operadagen is. De 'undergroundopera met stotterende gitaarriffs' zal het uitwijzen.

Bekijk hier de trailer! 


afbeelding van Renato  Proper

door: Renato Proper

Renato Proper (1986) begon in 2010 te bloggen over o.a. De Internationale Keuze, Geen Daden Maar Woorden, de Rotterdamse Orgeldagen en Operadagen Rotterdam. Hij is nog steeds te strikken als blogger, maar is tegenwoordig vooral actief als schrijver en dichter onder het pseudoniem Miguel Santos. In 2013 publiceerde hij zijn debuutroman 71|17, dat gevolgd gaat worden door een dichtbundel. Ook organiseert hij de Poetry Slam Rotterdam en het poëziepodium Het Nieuwe Dicht en is hij huisdichter van het radiostation Open Rotterdam. Zie ook miguelsantos.nl voor zijn poëzie of 7117.nl voor zijn debuutroman.

Terug

Reageer

* Verplichte velden