Preview - Het Hart van Rotterdam

Een aantal weken geleden had ik een korte meeting in het Ro Theater over het bloggen voor de Operadagen dit jaar, voor de zesde achtereenvolgende keer. Vlak na het gesprek zou er een preview getoond worden van het toen al uitverkochte Orfeo's Night Song, als verwelkoming van de deelnemers aan de huiskamerconcerten.

Deze voorstelling wordt uitgevoerd door de Nieuwe Stemmen van dit jaar, en na het zien (en horen) van dit fragment uit het klassieke verhaal snap ik heel goed waarom het al is uitverkocht. Zoals het werd gepresenteerd zal de voorstelling in ieder geval een bijzondere opstelling hebben, verder verklap ik niets. Met Orfeo's Night Song wordt wat dat betreft geheel volgens het thema van dit jaar een 'Nieuwe Weg' ingeslagen.

Stiekem doet de Operadagen dit al sinds haar begindagen, in ieder geval zolang ik blog voor het festival. Jaarlijks zoeken zij de grenzen op van het begrip opera om de bezoekers er op een andere manier naar te laten kijken. Of om makers hun uitgezochte operawerken op een nieuwe manier te laten presenteren, of op een van de bijzondere locaties. Dit festival doet ook nu waar het in uitblinkt: het samen laten smelten van genres, experimenten niet uit de weg gaan en vooral nieuwe, andere locaties gebruiken voor voorstellingen.

Dat is niet alleen maar bedenken, maar vooral doen, doen en doen. Iets wat heel goed past bij een Rotterdams festival. Een zelfde mentaliteit van Rotterdams lef en aanpakken heeft de stad gemaakt tot wat ze nu is. De stad met dat hart dat in de loop der jaren geweldig is opgeknapt en gegroeid, mede dankzij de harten van de Rotterdammers die er het hardst voor kloppen. Dat Hart van Rotterdam mag en moet gevierd worden.

En hoe kan dat beter dan een voorstelling daarover in hartje centrum, op wederom een bijzondere locatie: het Kriterion. Bovenop een van Rotterdams meest kenmerkende, naoorlogse bouwwerken mag ik gaan kijken naar een door John Buijsman gespeelde revue, met muziek van Keimpe de Jong en tekst van een dreamteam aan schrijvers met Rotterdamse roots.

Grappig feit is dat één van deze vijf schrijvers, Ernest van der Kwast, bijna tien jaar geleden een literaire avond in datzelfde Kriterion organiseerde. Nur Literatur 14 had onder andere co-schrijver van Het Hart van Rotterdam Abdelkader Benali op het programma staan, dat ook was aangevuld met aanstormend talent. In dit vijftal schrijvers wordt die laatste rol nu ingevuld door Elfie Tromp, ook al mag zij zeker in Rotterdam geen underdog meer genoemd worden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Het Hart van Rotterdam door al deze makers en de locatie mijn Rotterdamse hart sneller zal laten kloppen.

afbeelding van Renato  Proper

door: Renato Proper

Renato Proper (1986) begon in 2010 te bloggen over o.a. De Internationale Keuze, Geen Daden Maar Woorden, de Rotterdamse Orgeldagen en Operadagen Rotterdam. Hij is nog steeds te strikken als blogger, maar is tegenwoordig vooral actief als schrijver en dichter onder het pseudoniem Miguel Santos. In 2013 publiceerde hij zijn debuutroman 71|17, dat gevolgd gaat worden door een dichtbundel. Ook organiseert hij de Poetry Slam Rotterdam en het poëziepodium Het Nieuwe Dicht en is hij huisdichter van het radiostation Open Rotterdam. Zie ook miguelsantos.nl voor zijn poëzie of 7117.nl voor zijn debuutroman.