Blogs

Toxic Psalms - Carmina Slovenica

'Please Continue,' klinkt krakerig uit een box in de zaal als de dames plotseling stoppen met zingen. Ze pakken de draad weer op en gaan verder. Daarvoor had de stem ook al gevraagd om zich uit te kleden en op een bepaalde manier op de grond te gaan liggen. Maar daar hadden de dames geen gehoor aangegeven.

Ze waren begonnen in het duister met een korte monoloog over de liefde, het enige onderwerp waarover gesproken en gezongen zou moeten worden. Het eerste deel van de voorstelling is poƫtisch. Er zijn verwijzingen naar verschillende culturen. Bij de Afrikaanse muziek denk ik direct aan groep Nigeriaanse meisjes die ontvoert zijn door Boko Haram. Andere scenes roepen associaties op met andere repressieve overheden of situaties waarin vrouwen onderdrukt worden of slachtoffer zijn. Vorige week zag ik les-memoires-dun-seigneur-ou-l'homme op hetzelfde toneel. De beeldrijm is niet te missen. In dit geval geen groep mannen maar een groep vrouwen. De soldatenlaarzen verwijzen naar de afwezigheid van de mannen. Zijn ze omgekomen of nog steeds op het oorlogsveld? Zo krijgt het eerste deel van deze voorstelling voor mij een extra lading. En op het moment dat de dames verdwijnen en de stapel schoenen achterlaten was gevoelsmatig de voorstelling voor mij afgelopen.
Maar er kwam nog een tweede deel. Dit keer veel concreter. Monologen van vrouwen over verkrachting en mishandeling afgewisseld met zang. Het is even schakelen voor mij om dit te kunnen plaatsen. Het roept bij mij in ieder geval veel vragen op.

De veelal jonge vrouwen uit Sloveniƫ kunnen geweldig zingen. Het is indrukwekkend hoe ze dik anderhalf uur lang het ene prachtige stuk na het andere brengen. Vooral de delen die ze zonder orkestband zingen, vind ik prachtig. Ik ben ook heel benieuwd hoe het koor klinkt als ze niet versterkt zingen.
De enscenering is strak en perfect uitgevoerd, maar doet daardoor ook soms wat mechanisch aan. De openingsvoorstelling van de Operadagen Rotterdam is een technisch hoogstandje, prachtig gezongen, veelzijdig en barok. Toxic Psalms gaat over de grote thema's van het leven zoals liefde en dood, precies zoals dat bij opera hoort.

Zaterdag 21 mei 2016 nog te zien in de Rotterdamse Schouwburg >

afbeelding van Minnekus de Groot

door: Minnekus de Groot

Minnekus de Groot (1967) is theatermaker, communicatieadviseur en blogger. Meer van hem lezen? Bekijk dan zijn weblog.

Terug

Reageer

* Verplichte velden