Blogs

Dagboek van een verdwenene - Minnekus de Groot

Voor de openingsvoorstelling van de operadagen vormt de liederencyclus van Janáčeks liefdesbrieven de basis. De liederen zijn aan gevuld met vier nieuwe muziekstukken van Annelies van Parys. Eerder dit jaar hoorden we haar openingsstuk bij de uitvoering van de Johannespassie van Bach door B'Rock in het Muziekgebouw. Net als toen maakt haar aanvullende compositie indruk.

Het verhaal is redelijk eenvoudig. Een oude man (Hugo Koolschijn) komt terug naar huis van de crematie van zijn vrouw en kijkt terug op zijn leven. 'Ik heb haar maar de helft van mijn liefde gegeven,' concludeert hij. De andere helft van zijn liefde was voor een veel jongere vrouw. De liefde voor deze jonge vrouw wordt bezongen door een jongere versie van de oude man (Krystian Lada).

De voorstelling begint met de binnenkomst van die jonge vrouw. Zij is zowel fysiek als op de vele foto's aanwezig die de man heeft gemaakt. Als de oudere man binnenkomt heeft hij geen oog voor haar. Hij is lijkt alleen in de ruimte met de urn van zijn vrouw, maar in zijn hoofd is het verleden
alom aanwezig. En wij zien zowel de oude man als wat er in zijn hoofd afspeelt.

Het eerste deel van de liederen worden gezongen door de tenor terwijl hij niet zichtbaar is voor het publiek. Dat is even verwarrend maar wel een mooie vondst. Duidelijk wordt dat we hier luisteren naar de gedachten van de oudere man. De liederen van Janáček worden afgewisseld met liederen van de mezzosopraan (Maria Hamard). De combinatie met het koor trio roept een prachtige dromerige en hypnotiserende sfeer op. Het eerste deel van de voorstelling vind ik mooi en ontroerend. De eenzaamheid van de oude man en de gepassioneerde liefde van de twee jonge mensen. Het laatste deel van de voorstelling vind ik minder overtuigend. De voorgelezen brieven aan het slot van de voorstelling voegde voor mij weinig toe.

Ik had graag gebleven bij het eerste deel. Waarbij ik sterk moest denken aan Bob Dylans 'Precious Memories':

Precious memories how they linger
How they ever flood my soul
In the stillness of the midnight
Precious memories sacred scenes unfold.

afbeelding van Minnekus de Groot

door: Minnekus de Groot

Minnekus de Groot (1967) is theatermaker, communicatieadviseur en blogger. Meer van hem lezen? Bekijk dan zijn weblog.

Terug

Reageer

* Verplichte velden