Recensie: Macbeth

Blogger Renato Proper bezocht de enige voorstelling van Macbeth tijdens de Operadagen. Lees hier zijn sfeerverslag.

"Ik heb wel vaker een Shakespeare gezien, maar geen waarbij het acteerspel bijna letterlijk slechts in de stem lag. Een bijzondere ervaring die je moet meemaken."

'Shakespeare hield gewoon niet van vrouwen'
Tijdens het nagesprek dat in Rotown werd gevoerd met een aantal medewerkers van de Operadagen na Macbeth, werd me één ding duidelijk: in een Shakespeare zijn het altijd de vrouwen die de mannen aanzetten tot gruweldaden, tot waanzin drijven of het onderwerp zijn van een stuk. Er werd zelfs geopperd dat 'Shakespeare gewoon niet van vrouwen hield'. Of hij werd steeds getergd (zowel in de liefde als zijnde de vrouwelijke medemens) door de vrouwen in zijn leven, ervan uitgaande dat Shakespeare ondanks alle complottheorieën één persoon was. Ook deze problematiek met de kracht (of macht) van vrouwen komt in het dagelijkse leven ook voor.

foto Raymond Mallentjer

Steeds vreemder, achterdochtiger en gekker
Hoewel het in ons leven de spanningen niet tot zulke hoogten als in de voorstelling 'Macbeth' van Theater Zuidpool oploopt is het ook in deze voorstelling niet anders: de vrouw waar het om draait, Lady Macbeth, zet Macbeth aan moord om sneller koning te worden, volgens het nagesprek is zij verantwoordelijk voor het spreekwoordelijke 'zaadje' dat geplant werd in het hoofd van Macbeth. En het groeien ervan is fantastisch terug te zien in de voorstelling. Vanaf het moment van de voorspelling zie je Macbeth ook steeds vreemder, achterdochtiger en gekker worden tot het noodlot toeslaat in de persoon van Macduff.

Van hoog niveau
Met de oorspronkelijke tekst in het typische Shakespeare-jargon als een van de hoofdrollen kreeg je een keiharde Shakespeare voor je kiezen, waarbij ondertiteling soms een must is om het te kunnen volgen. De muzikale begeleiding door Mauro Pawlowski en consorten bleek de enige juiste toevoeging te zijn op het stuk, waar menig filmmuziekmaker jaloers van zou worden. Met slechts een podium, wat instrumenten en technische snufjes en een aantal microfoons is het geen baanbrekend decor. De chemie tussen het originele libretto, het acteren en muzikaal ondersteunen was van hoog niveau.

foto Filip Colson

Dit moet je meemaken
Ik heb wel vaker een Shakespeare gezien, maar geen waarbij het acteerspel bijna letterlijk slechts in de stem lag. Een bijzondere ervaring die je moet meemaken. Versterkt door onder meer enorme slaginstrumenten, geluidseffecten, accordeons, stemmen en schelle, weloverwogen gitaarriffs wordt het verhaal van Macbeth uiteen gezet. Een spannend, meeslepend muzikaal verhaal in prachtig Engels, één voor in de geschiedenisboeken als 'Opnieuw uitgevonden Shakespeare'.

afbeelding van Renato  Proper

door: Renato Proper

Renato Proper (1986) begon in 2010 te bloggen over o.a. De Internationale Keuze, Geen Daden Maar Woorden, de Rotterdamse Orgeldagen en Operadagen Rotterdam. Hij is nog steeds te strikken als blogger, maar is tegenwoordig vooral actief als schrijver en dichter onder het pseudoniem Miguel Santos. In 2013 publiceerde hij zijn debuutroman 71|17, dat gevolgd gaat worden door een dichtbundel. Ook organiseert hij de Poetry Slam Rotterdam en het poëziepodium Het Nieuwe Dicht en is hij huisdichter van het radiostation Open Rotterdam. Zie ook miguelsantos.nl voor zijn poëzie of 7117.nl voor zijn debuutroman.