Blogs

Revelations - Hand in hand met de Bruid van God

Net als 'L'Orfeo' is 'Revelations' een voorstelling op Operadagen Rotterdam waarbij alle elementen in perfecte harmonie samenkomen en het idee van een 'uitvoering' ver overstijgen.

Een veelbelovende setting wacht op ons. De Noletloodsen in Schiedam bieden met hun sfeervolle houten dakconstructie een passend rudimentaire overkapping. Een soort catwalk, in de vorm van een kruis maakt van het geheel een muziektheaterkerk. Het publiek zit aan alle kanten van deze kruisvorm.

Hier brengt componist Wim Hendrickx hoogstpersoonlijk zijn 'Revelations', een op Middeleeuwse en Arabische muziek geïnspireerde voorstelling met visioenen van de 13e eeuwse dichteres en mystica Hadewijch als centraal thema. Hij legt met slagwerk, aangevuld met musici van het HERMESensemble op fluit en viool een schijnbaar eenvoudige maar zeer effectieve instrumentele basis, waarop zes zangeressen van Cappella Amsterdam kunnen excelleren. Een onderliggende soundscape geeft een hallucinerend effect.

De geritualiseerde wereld van Hadewijch komt tot klinken in gezongen misonderdelen als Kyrie, Gloria en Agnus Dei. Vijf zangeressen transformeren echter ook tot engelen die aan Hadewijch verschijnen. Met haar beleven wij extatische momenten, die ons door de rustige opbouw meetrekken in vervreemding en verdieping. Een zeer essentieel onderdeel van die ervaring zijn de wonderlijk schone videobeelden van Kurt d'Haeseleer. Hij verstaat de kunst om langzaam bewegend beeld zeker zo muzikaal te maken als het werk van de componist. Op vier grote schermen zijn steeds kleine variaties van één setting te zien. Hierdoor is er niet één waarheid in de beelden gevat, maar draaien we ogen en hoofd om vanuit vier perspectieven de openbaring tot ons te laten komen.

'Revelations' vertelt geen verhaal. Dat heeft de makers in de aanloop naar de uitvoering ongetwijfeld hoofdbrekers bezorgd; waarop baseer je de te nemen inhoudelijke, dramatische en visuele beslissingen? Het is een prestatie van formaat dat het team het ongrijpbare karakter van verwarrende, mooie en erotische openbaringen in zoveel onderdelen heeft weten te vangen én over te dragen. Ik wist op een gegeven moment niet meer of ik wilde dat het zou stoppen uit vrees dat men de schoonheid niet vol zou kunnen houden, of dat het in eeuwige schoonheid door moest gaan. Beneveld loop ik het alcoholstokende Schiedam weer in, waar de voeten nog geruime tijd de grond niet zullen raken.

afbeelding van Marc van der  Heijde

door: Marc van der Heijde

Marc combineert zijn liefde voor klassieke muziek met zijn professionele expertise. Hij ondersteunt musici, muziekensembles en -organisaties, zie www.greenroomcreatives.nl

Terug

Reageer

* Verplichte velden