Blogs

‘Opera kan veel breder gedefinieerd worden’ - Kick-off Operadagen Rotterdam 2013

'De vrouw is heel belangrijk geweest voor de revolutie,' hoor ik Guy Coolen nog zeggen bij de kick-off. Eén van de vele uitspraken die een lach toverden op de vele vrouwelijke gezichten in het aanwezige publiek. Afgezien van het feit dat dit waar is, zie je dit ook terug in de evolutie van de geletterde kunsten. Vele toneel-, libretto- en boekenschrijvers putten vaak hun inspiratie uit een vrouw, of de aanwezigheid en invloed van vrouwen.

Vrouwen en (r)evolutie
En vrouwen, revolutie en ontwikkeling zijn ook terug te zien in het programma. Met een stuk als Katia Kabanova waarin verteld wordt over een vrouw die vast zit in een gearrangeerd huwelijk en daarmee een innerlijke vrijheid, naast (r)evolutie het andere grote thema, moet zien te (her)winnen. En wat te denken van Wunderbaums nieuwe voorstelling De Komst van Xia, een Chinees meisje, waarbij deze jonge vrouw een nieuwe samenleving zou moeten leiden. Of de Intieme brieven, een voorstelling over Leoš Janácek die een strijkkwartet componeerde voor, uiteraard, een (jongere) mooie vrouw.

Vrijheid
De Operadagen zijn dit jaar doordrenkt met de grote thema's (r)evolutie en vrijheid. Want 'opera kan veel breder gedefinieerd worden,' aldus Guy Coolen wat in mijn ogen aansluit op de rockopera Macbeth (Theater Zuidpool, 2012). 'Het live ervaren van stemkunst en muziek' speelt een belangrijke rol. En vorig jaar al bleek dat de 'klassieke' opera kan worden afgewisseld met moderne varianten. Dit jaar is het de beurt aan De Veenfabriek die een muziektheatrale versie van Moby Dick brengt. En de vrijheid zit hem ook in de locaties voor de Operadagen dit jaar. Leonore's Fidelio wordt gespeeld in de voormalige gevangenis op de Noordsingel. Een groot contrast met vrijheid, eigenlijk.

'Opera is het samengaan van alle kunstvormen'
Terwijl Coolen hierover vertelde verscheen een foto van de Vlaamse schrijver Hugo Claus op de mediawand. Claus scheen een fervent operaliefhebber en verwees in zijn magnum opus Het verdriet van België meerdere malen naar opera's. Zo komt naast de muziek ook de (moderne) literatuur aan bod in een speciale avond rond Hugo Claus. En daarmee valt er veel te veel te kiezen. Gelukkig weet ik al wat mensen die eventueel mee willen, dus krijg ik hopelijk hulp. Een extra programmaboekje is dan geen overbodige luxe.

afbeelding van Renato  Proper

door: Renato Proper

Renato Proper (1986) begon in 2010 te bloggen over o.a. De Internationale Keuze, Geen Daden Maar Woorden, de Rotterdamse Orgeldagen en Operadagen Rotterdam. Hij is nog steeds te strikken als blogger, maar is tegenwoordig vooral actief als schrijver en dichter onder het pseudoniem Miguel Santos. In 2013 publiceerde hij zijn debuutroman 71|17, dat gevolgd gaat worden door een dichtbundel. Ook organiseert hij de Poetry Slam Rotterdam en het poëziepodium Het Nieuwe Dicht en is hij huisdichter van het radiostation Open Rotterdam. Zie ook miguelsantos.nl voor zijn poëzie of 7117.nl voor zijn debuutroman.

Terug

Reageer

* Verplichte velden