Blogs

Songs of War

Het programmaboekje barst uit zijn voegen met contextverhalen en concerttoelichtingen. Wat zal er overblijven wanneer de thematische gedrevenheid het muzikale materiaal naar zijn hand zet?

Culture clash
Il Combattimento di Tancredi e Clorinda is een getoonzet gedicht, waarin twee geliefden in gevecht tegenover elkaar komen te staan zonder dat ze dit beseffen. Het wordt gecombineerd met videobeelden van oorlogen van nu: Irak, Afghanistan, Palestina. Het spanningsveld is duidelijk; in de eeuwen is er niets wezenlijks veranderd in de waanzin die oorlog is.

In de tekst sterft het slachtoffer in vrede, met een visioen van de hemel. Het is wel drama, maar het is ook mooi. Die schoonheid zou feitelijk constant met de videobeelden kunnen botsen, maar die zijn vaak visueel ook gewoon mooi. Alleen wanneer de gruwelijkheid weer over het individu gaat, treffen de beelden hun doel.

Dietrich Henschel geeft in zijn vertolking als de verteller grote dramatiek aan Monteverdi's muziek en slaat daarmee een brug tussen de tekst en het beeld. Het uiteindelijke gevoel is echter, dat die brug grotendeels rust op een ijzersterk fundament uit begin 17e eeuw.

Intermezzo
Wat een verrassing is Berio's Sequenza per Voce hierna. Claron McFadden brabbelt en stoot taalloze klanken uit. Toch hebben ze betekenis; het zijn de klanken van verdriet, afschuw, pijn, lijden. Het stuk kan zich geen betere context wensen.

Fade out
Ook in Goebbels' Songs of Wars I Have Seen staat de gedachte centraal dat de geschiedenis zich steeds herhaalt. Of het nu oorlogen in Shakespeare's teksten of oorlogservaringen van Gertrude Stein betreft: niemand leert van zijn eigen of van andermans ervaringen.

De dramatiek die hierin ligt, bereikt mijn ogen en oren niet. Uit de meanderende gedachten van Stein en de mooi klinkende compositie van Goebbels (met gebruik van stukken uit de barok), ontwikkelt zich een zachtaardig beeld dat in schril contrast staat met de deprimerende gedachte dat oorlog van alle tijden is, en zal zijn. Het is een berusting waar ik niet in mee wil gaan.

afbeelding van Marc van der  Heijde

door: Marc van der Heijde

Marc combineert zijn liefde voor klassieke muziek met zijn professionele expertise. Hij ondersteunt musici, muziekensembles en -organisaties, zie www.greenroomcreatives.nl

Terug

Reageer

* Verplichte velden