Blogs

  • SLUMBERLAND Ik ben die plus in 6+

    Het zou te stom zijn om deze voorstelling in feitelijkheden te willen beschrijven. Hoe het podiumbeeld eruit ziet, de toetseninstrumenten waarmee An Pierlé en Fulco Ottenvanger zichzelf begeleiden, de monitors en het projectiescherm. Eigenlijk moet je in een staat van knikkebollen zijn, om te begrijpen dat dit soort zaken er niet toe doen. Dat er een andere wereld is, die op het punt staat om zich aan je te tonen. Dat wil zeggen; als je de slaap kan vatten.

    lees meer
  • WONDERFUL DELUXE Her Doggy's Voice

    Een Frans-Luxemburgs gezelschap zet de Franse toon van Le Docteur Miracle nog even door. Nu echter niet in het romantische idioom; dit muziektheaterstuk/deze opera/dit monodrama (Guy, help!) hanteert de ongrijpbaar-bekende 'moderne muziek'-aanpak. Het klinkt niet als het handschrift van een specifieke componist (in casu: Brice Pauset), maar als een muzikale taal die gangbaar is.

    lees meer
  • LE DOCTEUR MIRACLE Voici l'omelette!

    Schreef ik net ergens dat de Operadagen de term 'opera' heel ruim opvatten, krijg ik een onvervalste opera voorgeschoteld! In kamerformaat weliswaar, maar toch.

    lees meer
  • De Operawandeling

    De bewoners van de Admiraliteitskade verzamelen zich in hun erkers. Hun uitzicht is elke dag mooi en altijd is er wel een bootje te zien. Maar niet elke dag vervoert zo'n bootje een zangeres en een pianist. Dat gebeurt alleen tijdens de Operadagen.

    lees meer
  • TOXIC PSALMS Tussen schoonheid en beklemmende betekenis

    De magie van het theater wordt direct duidelijk als 34 vrouwen in zwarte neo-barokke jurken een leeg toneel opkomen. Een monochroom kleurbeeld van zwarten en huidskleur, aangezet door banen van dramatisch licht, zal voor het grootste deel een zeer afwisselend decor opleveren.

    lees meer
  • PARADIJSKERKCONCERT CARMINA SLOVENICA Een hemelse reis op aarde

    Een volgepakte Paradijskerk wordt meegenomen op een reis door de tijd en door de wereld. Onze gids is een groep van 34 vrouwen in zwarte tunieken. Samen met de kerkarchitectuur kan dit een veelheid van vooroordelen oproepen over koormuziek, maar het unieke programma laat daar weinig ruimte toe.

    lees meer
  • Recensie van het publiek bij Parsifal - The Grand Opera

    Ik loop De Trap af, met uitzicht op de lange rij wachtenden die tot de tramhaltes bij Rotterdam Centraal staat opgesteld. Achter me hoor ik een man een boze monoloog afsteken. 'Ze zeiden dat ze zouden regelen dat we allemaal een gratis drankje zouden krijgen, maar er was één of ander operading in het restaurant, dus dat kon niet doorgaan.'

    lees meer
  • Toxic Psalms – Carmina Slovenica

    Rond het Schouwburgplein kan ik mijn fiets nergens kwijt, en als ik naar binnen wil krijg ik bijna de deur niet open omdat de foyer bomvol staat. Dat kan rond deze tijd van het jaar maar één ding betekenen: het is de openingsavond van de Operadagen Rotterdam. De openingsvoorstelling dit jaar is vanuit Slovenië met een groot koor hier naartoe gereisd.

    lees meer
  • Parsifal - The Grand Opera

    Wanneer er een spel wordt gespeeld, kun je de deelnemers in grofweg twee groepen verdelen: de felle fanatisten en de kalme kijkers. Waar de felle fanatisten vooraan staan en hun mening luid laten gelden, doen de kalme kijkers een stapje opzij en denken stilletjes over de beste spelstrategie, voor het geval hen iets gevraagd wordt. Ikzelf behoor tot die laatste groep, zo bleek tijdens Parsifal - The Grand Opera.

    lees meer
  • Folie à Deux - Mahogony Opera Group

    Een bijzondere liefdesgeschiedenis tussen een backpacker en een boer. Zij ontmoeten elkaar op het platteland. Hij is gefascineerd door een lichtmast en zij valt voor het leven midden in de natuur.

    lees meer