Blogs

  • Toxic Psalms - Carmina Slovenica

    'Please Continue,' klinkt krakerig uit een box in de zaal als de dames plotseling stoppen met zingen. Ze pakken de draad weer op en gaan verder. Daarvoor had de stem ook al gevraagd om zich uit te kleden en op een bepaalde manier op de grond te gaan liggen. Maar daar hadden de dames geen gehoor aangegeven.

    lees meer
  • HOOP Een handreiking

    In 2014 plantte schrijver/regisseur Stijn Devillé met Angst zijn vuist tussen onze ogen (zie mijn blog). Een reconstructie van een noodsituatie rond een bank liet ons verslagen achter. Als krantlezer had je al niet het idee dat een individu er grip op kan hebben, als theaterbezoeker werd dit besef nog eens stevig voelbaar gemaakt. Hoe verrassend dan, dat de afsluiter van de trilogie (die begon met Hebzucht) zich niet neer wil leggen bij de situatie 'zoals die er is'.

    lees meer
  • Preview - Het Hart van Rotterdam

    Een aantal weken geleden had ik een korte meeting in het Ro Theater over het bloggen voor de Operadagen dit jaar, voor de zesde achtereenvolgende keer. Vlak na het gesprek zou er een preview getoond worden van het toen al uitverkochte Orfeo's Night Song, als verwelkoming van de deelnemers aan de huiskamerconcerten.

    lees meer
  • Hoop – Nieuwstedelijk

    Het stuk moet even op gang komen. Het lijkt een receptie of bijeenkomst waar verschillende belangrijke mensen bij elkaar komen. Onder andere een minister, een burgemeester, zijn zoon, een lobbyist voor kernenergie, een dode vader en een rijke, excentrieke yup met wereld verbeterende ideeën. Ze kennen elkaar maar zijn niet echt vriendelijk voor elkaar. Zonder enige vorm van schaamte zeggen ze wat ze van elkaar vinden. Ondertussen speelt op het achtertoneel een ensemble lekkere muziek.

    lees meer
  • Terugblik op het concert in de Noordsingel Gevangenis

    In het kader van 24 uur cultuur organiseerde Operadagen Rotterdam op zondag 13 september een concert in de Noordsingel Gevangenis. Deze bijzondere locatie was twee jaar eerder al het toneel van een Operadagenvoorstelling. Nu was de eer aan mezzosopraan Guja Sandholt en pianiste Heleen Vegter (van de Nieuwe Stemmen 2015) om het publiek te trakteren op prachtige muziek. IJslandse volksliederen brachten het publiek op de buitenplaats van de gevangenis in vervoering.

    lees meer
  • Meeslepend en confronterend: The Big Easy

    Dat Operadagen 2015 in Rotterdam zich vorige week niet alleen beperkte tot opera pur sang, bleek wel uit de meeslepende voorstelling The Big Easy van het theatergezelschap Tijdelijke Samenscholing. Een performance met veel muziek en persoonlijke verhalen, geïnspireerd door een bezoek aan het jazzwalhalla uit het diepe Zuiden van de Verenigde Staten: New Orleans.

    lees meer
  • De afsluiter van de tiende editie van de Operadagen

    Ter ere van de tiende verjaardag van Operadagen Rotterdam werd in de grote zaal van de Schouwburg een speciaal slotevent gehouden. Er is aandacht voor een aantal hoogtepunten en er wordt een speciale productie opgevoerd.

    lees meer
  • Semele 'Redux'

    Regisseur, bewerker en vormgever Sjaron Minailo veroorlooft zich met Händels opera vele vrijheden. Van de zingende personages blijven er drie over (Semele, haar zuster Ino en Jupiter op wie beiden verliefd zijn), een koor ontbreekt en muziek voor andere personages wordt soms door een van de drie overgenomen. Toch hoeft Händel zich niet om te draaien in zijn graf; er is veel te genieten in de barokopera en de reductie maakt het goden/mensenverhaal toegankelijker. En dus gaat het om liefde, jaloezie, verraad en ijdelheid. En vooruit, om het toch nog een beetje verheven te laten zijn: transfiguratie.

    lees meer