Nieuws

Operadagen Rotterdam 2013 goed bezocht en enthousiast ontvangen

Springlevende, vrijheid vierende opera door heel Rotterdam
Operadagen Rotterdam sloot vandaag een succesvolle 8ste editie af. Dit jaar zette het festival een nieuwe koers in met meer aandacht voor jonge makers en talentontwikkeling. Van de 89 voorstellingen waren er 51 uitverkocht.

Met een daverend slotconcert van sopraan Tania Kross, het Nederlands Blazers Ensemble en het ensemble jonge zangers van de Nationale Reisopera eindigde de 8ste editie van Operadagen Rotterdam. Het festival presenteerde 35 producties op 22 locaties. Van de 89 voorstellingen waren er 51 uitverkocht.

Operadagen Rotterdam stond dit jaar in teken van het thema van (R)evolutie: vrijheid. Het festival koos na een halvering van het budget voor een intiemer programma, met kleinschaligere producties. In de nieuw ingezette koers is meer aandacht voor talentontwikkeling. Het publiek reageerde enthousiast op deze vernieuwing. Van de 10.000 beschikbare kaarten werden en er 8.000 verkocht. Daarnaast waren er een aantal gratis concerten, die maximaal bezocht werden. In totaal waren er 11.000 bezoekers.

Hoogtepunten van het festival
Het festival presenteerde een gevarieerd programma met internationale producties, locatievoorstellingen en producties van jonge makers.

Een van de hoogtepunten in het programma was Songs of war van Muziektheater Transparant. Solisten Claron McFadden en Dietrich Henschel schitterden in Il combattimento di Tancredi e Clorinda van Monteverdi, dat een scherpe actuele lading kreeg door de projectie van oorlogsbeelden. In combinatie met Songs of War I've Seen van Heiner Goebbels was de productie een krachtige aanklacht tegen oorlog.

Het Franse gezelschap Théâtre des Bouffes du Nord kreeg een staande ovatie voor Janáceks opera Katia Kabanova. Zangeres Kelly Hodson speelde de rol van Katia en werd alom geprezen om haar krachtige interpretatie van deze noodlottige vrouw.

Wunderbaums locatievoorstelling De komst van Xia en de rockopera Moby Dick – Het Concert van de Veenfabriek werden beiden druk bezocht en enthousiast ontvangen door het publiek. Beide gezelschappen werken de komende jaren samen met Operadagen Rotterdam. In het tweede weekend was er een professionalsprogramma voor 35 internationale programmeurs en 40 Nederlandse theatermakers, die elkaar ontmoetten voor pitches, debatten en uitwisseling.

Operadagen Rotterdam 2014
Dankzij een subsidie van het Fonds Podiumkunsten kan het festival de ingeslagen koers de komende jaren bestendigen. Operadagen Rotterdam 2014 heeft als thema (R)evolutie: broederschap. Het thema komt terug in producties gebaseerd op grote politieke verhalen. Zoals in macbEth van de Zuid-Afrikaanse regisseur Brett Bailey. Shakespeare's verhaal over ambitie, verraad en hekserij, speelt zich hier af in Centraal-Afrika, tussen oorlogen en meedogenloze uitbuiting. Op 20 en 21 mei 2014 in het nieuwe Luxor Theater.

De middeleeuwse dierenvertelling van den vos Reynaerde inspireerde het jonge Vlaamse gezelschap FC Bergman voor de productie Van den Vos. In het heldendicht worden corruptie en machtswellust uit de mensenmaatschappij aan de kaak gesteld. Met muziek van Liesa Van der Aa en tekst van Josse De Pauw. Op 23 en 24 mei 2014 in de Rotterdamse Schouwburg.

Operadagen Rotterdam 2014 vindt plaats van zaterdag 17 t/m zondag 25 mei.

Terug