Nieuws

'Elke vrouw is vrij geboren'

Een interview met sopraan Claron McFadden.

door Renee Schouwenburg

Operadagen Rotterdam bestaat 10 jaar. Wat is voor jou een bijzondere herinnering?

In 2012 speelde ik voor het eerst een eigen stuk: Lilith, over de eerste vrouw van Adam en over waar het misliep tussen man en vrouw. De eerste keer dat we dat speelden in de Rotterdamse Schouwburg – een van mijn lievelingstheaters – was voor mij een hoogtepunt.


Kun je iets vertellen over je hoofdrol in Semele?

Deze opera van Händel vertelt het verhaal van de liefde tussen koningsdochter Semele en oppergod Jupiter. Maar wij brengen geen traditionele vertolking van dit verhaal. Regisseur Sjaron Minailo koos ervoor om dieper in te gaan op de verhouding tussen Semele en haar zus Ino. Er worden vier personages neergezet: Jupiter, zijn vrouw Juno en de zussen Semele en Ino.

Het thema van Operadagen Rotterdam is 'Gelijkheid'. Een van de invalshoeken is de positie van de vrouw. In hoeverre komt dit onderwerp terug?

Semele is ontzettend ijdel. Ze heeft het gevoel dat ze alles kan bereiken, omdat ze zo mooi is. Voor mijn gevoel worden vrouwen soms verplicht om aan het traditionele beeld van vrouwelijkheid te voldoen. Dat maakt hen ook kwetsbaar. Dat zie je terug in Semele.

Wat maakt dat je zo'n klik hebt met dit festival?

Operadagen Rotterdam staat open voor het combineren van verschillende kunsten. Er is niet uitsluitend opera, maar er zijn ook andere vormen van muziek en theater. Ik kan me hier heel sterk mee identificeren, omdat ik zelf ook meerdere disciplines uitoefen.

Wat maakt het interessant om je in meerdere disciplines te verdiepen?

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen, dat is uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat het mijn creativiteit stimuleert. Bovendien is het echt van deze tijd om interdisciplinair te zijn. Clips op tv, social media, alles gaat steeds sneller. Dat zie je ook terug in de kunst. Er is meer interactie en meer ruimte om kunstvormen te combineren. Ik heb bijvoorbeeld meegedaan aan een 3D-opera. Dat is voor liefhebbers van traditionele opera misschien even wennen, maar de zaal zat vol met jonge mensen en die vonden het fantastisch.

Je geeft ook workshops aan de nieuwe generatie, jonge musici. Wat valt op aan hun kijk op muziek?

Je merkt dat jonge musici vaak vanuit het negatieve denken, vanuit wat ze nog niet kunnen. Als ik ze vraag wat ze beleven als ze muziek maken dan krijg ik reacties als "Ik wil nog graag dit" of "Dat lukt me nog niet goed". Ik probeer ze te laten denken vanuit hun eigen kracht. We doen veel vrije improvisatie, om te zien wat het in je losmaakt als je uit je comfortzone komt.

Dit jaar ben je ambassadeur. Wat houdt dit in?

Tijdens het festival ben ik in verschillende muzikale gedaantes te zien, zoals in Semele en het Paradijskerkconcert. Verder ben ik op de achtergrond altijd een beetje aanwezig. Ik voel mezelf een soort omniana van het festival, iemand die van heel veel dingen een beetje af weet. Als grapje noemen we mij 'ambassadeuse'. Een knipoog naar een van de verhaallijnen die centraal staat: de positie van de vrouw.

Renee Schouwenburg

Toelichting titel

"Elke vrouw is vrij geboren en heeft gelijke rechten als de man." uit de Verklaring van de rechten van de vrouw en burgeres (1791), oftewel de beroemde Verklaring van de rechten van de mens en de burger uit de Franse Revolutie herschreven door activiste Olympe de Gouges.

Alle voorstellingen waarin de vrouw centraal staat

10 De Koningin Zonder Land

14 Rache

17 Elle Est Moi Und Töte Mich: An Oneiric Opera on Romy Schneider

18 Semele

20 De Pornopera, naar Ovidius

28 Paradijskerkconcert

34 Late Night Song Bar

Terug