Nieuws

Wervelende twaalfde editie van Operadagen Rotterdam

Rotterdam was van 12 tot en met 21 mei voor de twaalfde keer het onbetwiste centrum in Europa van nieuwe vormen van opera en muziektheater. Er waren meer dan 100 voorstellingen te zien in alle hoeken en gaten van de stad.

Operadagen Rotterdam was zeldzaam afwisselend. Jullie genoten van een magnifieke uitvoering van L'Orfeo door Cappella Mediterranea in de Doelen. Een kilometer verderop op het dak van de Hofbogen speelde Touki Delphine de moderne opera Voyager One. Er waren klassiekers in een nieuw jasje, zoals openingsvoorstelling Dagboek van een verdwenene, en spraakmakende, internationale nieuwe werken, zoals Have a Good Day! en Nachtschade: Aubergine.

Nieuwe festivaltradities
Operadagen Rotterdam riep in 2017 nieuwe festivaltradities in het leven. Eén daarvan was GALA!, een feestelijke avond waarop opera- en muziektheatermakers met een bijzondere verdienste voor hun vakgebied in de spotlights werden gezet. Twee andere nieuwe Operadagen-inventies waren de Nachtwandeling en Operafietstocht. Publiek (her)ontdekte oude en nieuwe werken, verliet de gebaande paden en leerde Rotterdam van een totaal nieuwe kant kennen. In 2017 startte een nieuw vierjarig stadsspektakel: Ring of Resilience. Onderdeel ervan was het ARK-lab op het Schouwburgplein, waar festivalbezoekers samen met regisseur Arlon Luijten werkten aan een stadsark die de toekomst weerstaat.

Premières
Er waren veel bijzondere premières te zien dit jaar, waaronder die van Shorelines, een beeldend concert geïnspireerd op de Watersnoodramp van 1953 met de veelgeroemde sterren van het Ragazze Quartet. Ook Before I Die, waarin de jonge regisseur Mart van Berckel een verfrissend perspectief biedt op Norma en Madama Butterfly, was voor het eerst te zien. Andere voorstellingen die hun vuurdoop beleefden waren Don Juan (in een regie van een andere jonge operaregisseur, Tom Goossens), die Frau Ohne Piano (nieuwste werk van de Rotterdamse componist Paul M. van Brugge), Het Kanaal (geïnspireerd op een nieuw ontdekte tekst van Shakespeare) en HUSH (met festivalambassadrice Nora Fischer).

Image & sound
Operadagen Rotterdam huldigde opnieuw de veelzijdigheid en -kleurigheid van de menselijke stem. Voor het eerst presenteerden we ook voortellingen waarin de stem niet een hoofdrol speelt. Dit leverde bijzondere momenten op, zoals een uniek samengaan van cello, visuals en installatiekunst (Cocon) en live video's en oude teksten van mystica Hadewych (Revelations). Ook op A Different Night at the Opera, het traditionele rariteitenkabinet van Operadagen Rotterdam, lieten we cultuurliefhebbers alle kanten van de podiumkunsten zien.

Jeugdprogramma
Voor het eerst was er een speciaal familie- en jeugdprogramma in samenwerking met Maas theater en dans. In Maaspodium genoten ouders met hun kinderen van verrassende jeugdvoorstellingen als BerBerio, PAKMAN en Duimelot. De Tutti Timbri Muziekspeeltuin in de foyer was het hele slotweekend lang een populaire attractie.

Op locatie
In 2017 gebruikten we meer dan ooit de stad als podium én decor. Er waren voorstellingen op het dak van de Bijenkorf, in fitnesscentrum Fit For Free, in een oude wasserij van het Bergwegziekenhuis, in het Schiedamse havengebied, in de Laurenskerk en bovenop de Hofbogen. Nieuw waren minivoorstellingen op bijzondere binnen- en buitenlocaties verspreid door de stad. Het programma werd verzorgd door het Living Voices Ensemble: het neusje van de zalm van aanstormend jong zangtalent in Nederland en Vlaanderen. Er waren optredens op het dak van het Schieblock, in het iconische woongebouw Peperklip en zorgcomplex De Leeuwenhoek.

Jonge makers
Operadagen Rotterdam laat graag de toekomst van opera en muziektheater zien en onderkent als geen ander festival het belang van jonge makers en nieuwe artiesten met lef. Dit jaar ondersteunden we de jonge honden van CLUB GEWALT in de productie van YURI, een moderne opera over turnster Yuri van Gelder. Ook presenteerden we Studio Mei '68: de inspirerende uitkomst van een intensieve muziektheaterworkshop van OT Rotterdam, waarin jonge theatermakers nieuw werk maakten, geïnspireerd op de Parijse studentenopstand in mei 1968. Tot slot was er enCAGEd, waarin vijf jonge klassieke zagers van Codarts zich lieten leiden door de onderzoekende geest van de Amerikaanse componist John Cage.

Nagenieten in woord en beeld
Op Facebook, Twitter, Instagram en op onze website vind je foto's van de meeste voorstellingen. We maakten videorapportages van het openings- en slotweekend en van A Different Night at the Opera. Operadagen Rotterdam beleef je optimaal vanaf je luie stoel terug met deze aantrekkelijke mediaplayer. Ben je benieuwd wat onze festivalbezoekers van Operadagen Rotterdam vonden? Lees dan onze blogs, waarin onder meer Minnekus de Groot, Marc van der Heijde en Daniella Hefter hun licht laten schijnen op verschillende voorstellingen. Sommige van onze bloggers brachten ook voor de camera verslag uit, je vindt deze video's als live reviews op onze sociale mediakanalen.

#ODR18
De dertiende editie van Operadagen Rotterdam vindt plaats van 18 t/m 27 mei 2018. De eerste voorstelling is bekend: Earth Diver op zaterdag 19 mei in het Nieuwe Luxor Theater. In Earth Diver schetst regisseur Wouter Van Looy een schijnbaar fictief portret van een samenleving in crisis. Een koor zingt werk van Heinrich Schütz: religieuze muziek die troost en onsterfelijkheid moest bieden in tijden waarin pest en oorlog Duitsland teisterden. Kaarten zijn per direct te koop.

We willen je hartelijk bedanken voor je bezoek aan Operadagen Rotterdam 2017 en zien je graag volgend jaar opnieuw terug. Als eerste op de hoogte van nieuwe voorstellingen en de laatste ontwikkelingen? Zet jezelf dan alvast aanwezig in het nieuwe Facebookevenement. Tot #ODR18!

















Terug