Nieuws

  • PARSIFAL - Challenge

    Volgens Wagner kunnen we, zoals Parsifal, door mededogen inzicht krijgen en de wonden van de gemeenschap helen. Geldt dat ook voor onze wonden, anno nu, de wonden van Rotterdam? Wat is dat dan mededogen? En hoe doe ik dat precies?

    lees meer
  • Convenant tussen Operadagen Rotterdam en Codarts

    "Een bekrachtiging en continuering van een vruchtbare samenwerking"

    Opera en muziektheaterfestival Operadagen Rotterdam en hogeschool voor de kunsten Codarts Rotterdam slaan de handen ineen met een gezamenlijk convenant. Het convenant onderstreept de vruchtbare samenwerking tussen beide organisaties en zet vooral in op gezamenlijke ambities voor de toekomst. Voor het aankomende festival staan de eerste drie samenwerkingsprojecten op het programma. De ondertekening vond vanmiddag bij Codarts plaats door Wilma Franchimon, collegevoorzitter Codarts en Winfred Voordendag, zakelijk directeur Operadagen Rotterdam.

    lees meer
  • Coproductie There is no why here

    Tegelijk met de start van de tiende editie van Operadagen Rotterdam gaat There is no why here in première tijdens Opera XXI in deSingel in Antwerpen. Deze voorstelling, geproduceerd door Muziektheater Transparant en Teatro Comunale di Bologna, is een coproductie van Operadagen Rotterdam met deSingel en Brussels Philharmonic.

    lees meer
  • Laura Bohn vervangt Roberta Alexander in Semele

    Händels Semele vertelt het tragische liefdesverhaal van de sterfelijke koningsdochter Semele en de onsterfelijke Jupiter, koning van de goden. In deze eigenzinnige vertaling van regisseur Sjaron Minailo dompel je onder in het sensuele godenrijk en de ruige werkelijkheid van de onsterfelijken. Naast sopraan Claron McFadden zou Roberta Alexander schitteren in een hoofdrol. Wij vinden het heel vervelend om te melden dat Roberta Alexander haar been heeft gebroken en daardoor niet meer in staat is mee te doen aan de productie.

    lees meer
  • Opera meets jazz tijdens Operadagen Rotterdam

    Vandaag is het International Jazz Day. Officieel in het leven geroepen door UNESCO in 2011. Overal ter wereld staat op 30 april de betekenis en de invloed van de jazz centraal. Zo ook bij Operadagen Rotterdam, waar opera en jazz dit jaar samensmelten in grensverleggend muziektheater. Enkele highlights:

    lees meer
  • Locatie PARSIFAL bekend

    Het raden van de locatie was onderdeel van de Opera-game, die regisseur Arlon Luijten speciaal ontworpen heeft voor de voorstelling PARSIFAL - The Game. In de radiouitzending van RTV Rijnmond werd de locatie en de winnaar bekendgemaakt.

    lees meer
  • Operadagen onderdeel laatste internationale tour Anonymous4

    Na bijna 30 jaar internationaal getoerd te hebben en meer dan 20 Cd-opnames heeft het gerenommeerde ensemble Anonymous4 besloten te stoppen. Zangeressen Ruth Cunningham, Marsha Genensky, Susan Hellauer en Jacqueline Horner-Kwiatek zetten hun individuele carrières voort.

    lees meer
  • De Amerikaanse Gelijkheidsdroom

    "All men are created equal". Met deze gevleugelde woorden uit de Onafhankelijkheidsverklaring (1776) mag een focus op Amerika uiteraard niet ontbreken binnen ons festivalthema 'Gelijkheid'.

    lees meer
  • Internationale erkenning voor Operadagen Rotterdam

    Tijdens een gala in The Savoy Theatre in Londen zijn vanavond de prestigieuze International Opera Awards uitgereikt. In de categorie 'Best Festival' nam Operadagen Rotterdam het op tegen festivals van naam als de Bregenzer Festspiele (Oostenrijk), de Cincinnati Opera (VS), het Garsington Festival (UK), het Glimmerglass Festival (VS) en het Rossini Opera Festival (Italië). De award viel vanavond in handen van Bregenzer Festspiele. Lotte de Beer, die als jong talent tevens regisseerde voor Operadagen Rotterdam, mocht de award in de categorie 'Newcomer' in ontvangst nemen.

    lees meer