Talks

Tijd voor toelichting en verdieping. Ontmoet de mensen achter de voorstellingen en verrijk je kijkervaring met exclusieve achtergrondinformatie.
Scroll naar beneden voor meer info.

Highlight

Kies voor één van onze highlights. Gegarandeerd een bijzondere ervaring!

Locatie

Operadagen Rotterdam gebruikt haar stad als podium én decor. Veel voorstellingen zijn op onalledaagse en onontdekte locaties in de stad: pleinen, woonkamers, kerken, een oude wasserij, winkels, bovenop de Bijenkorf en zelfs een fitnesscentrum.

Language no problem

Text isn't necessary for the correct perception of the performance. When there's text, it's English spoken or surtitled.

THE GAP

Michael Rauter, Bob’s Company (DE)
Internationaal
Stadse Avonturen
Verrassende Vernieuwers
Wereldpremiere
zo 19 mei: 20.00 uur (60min)
ma 20 mei: 20.00 uur (60min)

Études over opgroeien en volwassen worden

In THE GAP bevraagt Michael Rauter gedachten over opgroeien en volwassen worden. Zingend en spelend zoekt Rauter houvast te midden van onzekerheid. Hoe is het om op te groeien in een wereld die je slechts twee opties lijkt te bieden: ophouden met dromen en uiteindelijk alles accepteren zoals het is, of in een kinderlijke staat van zijn blijven? THE GAP reflecteert op volwassenwording als het erkennen van onzekerheden in het leven. Het podium is hierbij speelveld én oefenterrein. De ruggengraat van de performance bestaat uit verhalen en gedichten van Daniella Strasfogel.


Operadagenpas 
Met een Operadagen Solo- (à €40) of Duopas (à €70,-) bekijk je deze én alle andere festivalvoorstellingen met 50% korting!

Stapelkorting 
Koop ook tickets voor één of meer andere voorstellingen op dezelfde dag en ontvang 20% korting op het totale aankoopbedrag.

 

Die schonungsloseste Performance des Festivals 2019 ist „The Gap“. Michael Rauter, Cellist und Gründungsmitglied des Solistenensembles Kaleidoskop und 2018 Gründer des Labels ‚Bob’s Company‘, untersucht das Erwachsenwerden in einer infantilen Welt. Auf der Bühne lehnt Rauters Violoncello an einem Stuhl, zwei Standscheinwerfer in den Ecken, eine eingerollte schwarze Yogamatte auf der ansonsten leeren Bühne. Der Künstler in T-Shirt, Boxershorts und schwarzen Socken überlässt seinen Körper einer Verwandlung, die zugleich im Zeitraffer und in verstörender Langsamkeit abläuft. Rauter imitiert Bewegungen, die er mal einem Säugling, mal einem Juvenilen oder einem Greis abschaut, entdeckt Knochen und Gelenke; die Schwerkraft, der sein Musikerkörper unterliegt wie jedes Säugetier. Das Musikinstrument setzt Rauter in seiner Performance vor allem als Projektionsfläche. Nur für wenige Minuten nimmt er es tatsächlich zur Hand, spielt langgezogene, diffuse Klänge, melodielos, wie im Überdruss entstehend. Gleichzeitig ist das Stück voller Musik, beginnend von der schwer zu ertragenden Stille über Aufnahmen von Geräuschen, die sämtlich auf dem Violoncello produziert sind und Rauters Gesang – unausgebildet, und zuweilen rau, aber authentisch. Über Kopfhörer hört er die Texte, die er bewusst nicht interpretieren, sondern nur mitspricht, nicht als Createur, sondern als Medium. Die Musik entsteht aus Rauters Körper heraus, dem Körper eines erwachsen werdenden Mannes, eines Amateur-Tänzers, eines Künstlers, der darüber hinauswächst, nur ein Cellist zu sein. Das Publikum ist am Ende fasziniert und gleichzeitig verstört.

–  Julia Kaiser

Concept, regie, compositie en uitvoering: Michael Rauter
Teksten: Daniella Strasfogel
Podium- en lichtontwerp: Ladislav Zajac
Geluidsontwerp: Johann Günther
Artistiek advies: Laurent Chétouane
Productie: Bob’s Company in samenwerking met Operadagen Rotterdam

THE GAP is onderdeel van het Fellowship-Program #bebeethoven, een project van PODIUM Esslingen, mede mogelijk gemaakt door German Federal Cultural Foundation.

 

Deel deze voorstelling via:

Deel dit op Email Deel dit op Linkedin Deel dit op Twitter Deel dit op Facebook

Inleiding
zo 19 mei 19.30 uur
WORK, UBIK

Voorafgaand aan de voorstelling interviewt festivaldramaturg Tobias Kokkelmans Michael Rauter over THE GAP.

MISSCHIEN VIND JE DIT OOK LEUK: