Yuri-a workout opera

Terug naar agenda

Credits

performance, muziek & concept: Annelinde Bruijs, Loulou Hameleers, Suzanne Kipping, Robbert Klein, Gerty Van de Perre, Amir Vahidi en Sanna Elon Vrij
tekst: Tommy Ventevogel
regie: Mara van Vlijmen
productie: Geertje Spaan
in coproductie met: Operadagen Rotterdam

CLUB GEWALT is Yuri. In 4 aktes en met een collectieve frequentie van een dactylische hexameter, raakt de CLUB in sync met de Lord of the Rings. Met Olympische ambitie snuift CLUB GEWALT magnesium, klimt op een sokkel, springt de afgrond in en klautert aan de ringen weer omhoog. Als een Icarus with a deathwish. Op de ultieme workout-track van CLUB GEWALT kan je maar één kant op. Immer gerade aus.

Zin in verdieping?
di 16 mei | 20.00 - 20.30u | Ro Theater
Op dinsdag kun je na afloop van de voorstelling van 19.00u in gesprek met de jonge makers van CLUB GEWALT. Hoe maak je opera over een sportster?

Meer voorstellingen op locatie zien?
Bestel dan de PACKAGE DEAL On location
dinsdag 16 mei : Yuri - a workout opera (21.00) + woensdag 17 mei: Uwe Leipe Mastdramnis (19.00) + Freddie (21.00) €40

meer over deze voorstelling

PROGRAMMATOELICHTING

Diepte-interview met Club Gewalt
Een voorbeschouwing bij Yuri - a workout opera

Op het eerste gezicht is het misschien niet de meest logische combinatie: een gevallen sportman en een jong, getalenteerd theatercollectief dat aan een hoopvol begin staat van hun carrière. Toch werd Yuri van Gelder de inspiratiebron voor de nieuwste voorstelling van Club Gewalt. Tijdens Lowlands zagen de leden van het Rotterdamse collectief de Olympische turnoefening van de 'Lord of the Rings'. Die maakte zoveel indruk dat op 15 mei tijdens Operadagen Rotterdam Yuri - a workout opera in première gaat. Iets meer dan twee weken voor de première vertelt het collectief over hun nieuwste creatie in de repetitieruimte 'UBIK' bij Worm.

Het is de dag na Koningsdag, maar aan de gezichten van Suzanne, Robbert, Amir, Loulou en Gerty is dat niet te zien. Al vier weken wordt de repetitie iedere ochtend gestart met een work-out, vandaar de blakende gezichten wellicht, maar vandaag wordt die overgeslagen. Er hangt veel vanaf dit keer: met de vorige voorstelling Karaoki Kanye werd het collectief genomineerd voor de prestigieuze BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. All Eyes on Club Gewalt dus. Suzanne, toevallig opgegroeid in hetzelfde dorp als Yuri, vertelt hoe ze met die druk omgaan: "Deze voorstelling is zo'n veertig keer geboekt op verschillende festivals. Daardoor is de druk wel voelbaar, ja." Loulou, die rustig een latte drinkt en de rust zelve lijkt, heeft daar minder last van: "Het is toch ook 'gewoon' een nieuwe voorstelling. We proberen het gewoon zo goed mogelijk te maken. Meer dan dat kunnen we niet doen." Robbert: "Soms denk ik "O fuck", maar dan gaan we weer door."

Zwaargewicht
Dit keer is ervoor gekozen om met een zwaargewicht te werken. Daarom tekent Mara van Vlijmen, De Warme Winkel, voor de eindregie. Suzanne: "Ja, we zijn dit keer keihard voor het establishment gegaan." Loulou: "De Warme Winkel is wel groot voorbeeld voor ons, ja." Gerty: "We nemen veel van Mara aan, ze weet wat we zoeken. Het is goed om iemand te hebben die we kunnen vertrouwen." Annelinde, iets later in verband met een defect fietsslot, is inmiddels ook aangeschoven: "We moeten toch gewoon die acht koppen dezelfde kant op krijgen. Het is goed om iemand te hebben die kan pinpointen waar het heen moet gaan. Eerst zaten we bijvoorbeeld heel erg op het falen van de mens, benaderd vanuit Yuri. Toen zei Mara dat ze dat niet zo interessant vond. Toen zijn we het gaan hebben over dat alles tegenwoordig nut moet hebben. Toen is dat zeg maar de kapstok geworden. "

Multi-tasken
Muziek schrijven, dans instuderen, tekst leren. Het maken van een Club Gewalt-voorstelling, betekent schaken op verschillende borden. Amir componeerde samen met Suzanne en Robbert de muziek: "We begonnen met poëtische stukken van Tommy, de schrijver. Toen zijn we daar muziek bij gaan maken. Daar hebben we dan de tekst weer op gezet. Daarna gaan we de vloer pas weer op." Suzanne: "Dan pas zien we wat alle elementen samen doen. Maar de muziek en tekst staan dan al vast." Robbert: "Dat is wel lastig aan interdisciplinair werken." Amir: "We werken vaak afzonderlijk van elkaar: sommigen muziek, anderen choreografie, weer anderen tekst. Suzanne: "Een scènetje doen op muziek: dat kan bij ons niet. Dan moeten we eerst naar huis om die muziek te schrijven. Dan dat instuderen en dan pas kunnen we het spelen." Annelinde: "Een acteur kan even tien seconden langer nemen om een punt te laten vallen. Wij moeten dat allemaal van tevoren helemaal uitdenken." Robbert: "We zijn niet super soepel. De muziek loopt altijd gewoon door." Uiteindelijk is dat natuurlijk ook de kracht van het collectief: doorgaan. Ook als de muziek stopt.

tekst: Anne van de Wetering

Prijzen

€15,- (normaal)
€10,- (CJP, Studenten, 18-)

Koop kaarten