Dagboek van een verdwenene

Terug naar programma

Credits

compositie: Leoš Janáček, Annelies Van Parys
regie: Ivo van Hove
scenografie en licht: Jan Versweyveld
Jan: Hugo Koolschijn
Janáček: Ed Lyon
Zefka: Marie Hamard
trio: leden van Kooracademie van De Munt: Trees Bekwé (sopraan),
Isabelle Jacques (sopraan), Raphaële Nsunda-Nluti (mezzosopraan)
piano: Lada Valešová
kostuumontwerp: An D'Huys
productie: Muziektheater Transparant
in coproductie met: Klarafestival, de Munt/ La Monnaie, Kaaitheater,
Toneelgroep Amsterdam, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg,
Royal Opera House Convent Garden, Beijing Music Festival (BMF)
en Operadagen Rotterdam

De opening van de twaalfde editie van Operadagen Rotterdam bestaat uit een indringende liedcyclus van de Tsjechische componist Leoš Janáček. Dagboek van een verdwenene vertelt het verhaal van een jongen die alles achterlaat voor een zigeunermeisje. Vindt hij vrijheid of verliest hij zijn identiteit? Janáček schreef de compositie in de periode waarin hij de veel jongere Kamila ontmoette, zijn grote liefde en muze. Het stuk is geregisseerd door Ivo van Hove en de Belgische componiste Annelies Van Parys schreef een muzikaal antwoord op dit

Ivo van Hove over Dagboek van een verdwenene
'Dagboek van een verdwenene is minder bekend dan de grote opera's van Janáček maar doet daar beslist niet voor onder. De kracht van dit korte werk ligt besloten in een tweevoudige vitaliteit. In de eerste plaats is er de cyclus met korte, rauw-poëtische gedichten, volks en trefzeker van toon. Daarnaast is er de passionele verliefdheid van Janáček op de zeer jonge Kamila Stösslová waardoor het werk doortrokken is van een wanhopig en verschroeiend verlangen naar het onmogelijke, naar een nieuw begin.'

Deze voorstelling vindt plaats in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

Meer highlights bezoeken dit weekend?
Bestel de PACKAGE DEAL Highlights ODR17
zaterdag 13 mei: Dagboek van een verdwenene (20.30) + zondag 14 mei: Freddie (19.00) + woensdag 17 mei: Have a Good Day! (21.00) €50

Zin in toelichting en verdieping?
Ga naar de Talk Future of Europe
za 13 mei | 19.30 - 20.15 uur | Rotterdamse Schouwburg
Makers van festivalvoorstellingen en denkers van het European Cultural Parliament schuiven aan tafel bij festivaldramaturg Tobias Kokkelmans. Elli Papakonstantinou (Revolt Athens), Annelies Van Parys, Gaea Schoeters (Het Kanaal) en Krystian Lada (Dagboek van een verdwenene) gaan in gesprek over de toekomst van Europa.

meer over deze voorstelling

BIOGRAFIEËN

Ivo Van Hove (°1958) begon zijn carrière als toneelregisseur in 1981, met producties van eigen hand. Hij was achtereenvolgens artistiek leider van AKT, Akt-Vertikaal en De Tijd. Van 1990 tot 2000 was hij directeur van Het Zuidelijk Toneel. Van 1998 tot en met 2004 leidde Van Hove het Holland Festival. Sinds 1984 maakt hij deel uit van de artistieke leiding van het departement Dramatische Kunst van de Hogeschool Antwerpen. In 2001 werd Van Hove directeur van Toneelgroep Amsterdam. Producties van Ivo Van Hove zijn gespeeld op o.a. het Festival d'Avignon, Edinburgh International Festival, de Biënnale van Veneti., het Holland Festival en de Wiener Festwochen. Van Hove regisseerde A view from the Bridge (2015) en The Crucible (2016) op Broadway, en Lazarus, de muziektheatervoorstelling van David Bowie, in New York. Naast toneel regisseert Van Hove ook opera. Bij De Munt creëerde hij in 2010 een productie van Mozarts Idomeneo. En drie jaar later regisseerde hij er La Clemenza di Tito. In 2016–2017 regisseert Van Hove o.m. De dingen die voorbijgaan en The Diary of One Who Disappeared. Van Hoves werk wordt geregeld bekroond. In 2007 ontving hij in Nederland de Prijs van de Kritiek. In 2008 ontving hij samen met Jan Versweyveld de Prosceniumprijs, een Nederlandse oeuvreprijs. In 2014 kreeg Van Hove een eredoctoraat van de Universiteit Antwerpen. In 2015 werd hij bekroond met de Vlaamse Cultuurprijs, en 2016 mocht Van Hove o.m. twee Tony Awards in ontvangst nemen.

Huiscomponiste bij Muziektheater Transparant Annelies Van Parys (°1975) studeerde compositie bij Luc Brewaeys aan het concervatorium te Gent. In 2011 ontving ze de prestigieuze titel van Laureaat van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Kunsten en Wetenschappen. Haar werk omvat een kamermuziekarrangement van Pelléas et Mélisande van Debussy, muziek voor Index of Memories, An Oresteia en RUHE, dat wereldwijd meer dan 100 keer werd opgevoerd. In 2014 componeerde zij in opdracht van Muziektheater Transparant haar eerste opera Private View. Haar composities werden uitgevoerd door gerenommeerde binnen-en buitenlandse ensembles zoals Ictus, Nadar, Spectra, Oxalys, SMCQ Montreal, NYNME New York, Recherche Freiburg. Sian Edwards, James Wood en Arturo Tamayo. Van Parys geeft les aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, en is 'Ere-ambassadrice' van het Koninklijk Conservatorium Gent.
www.anneliesvanparys.com

Dramaturg Krystian Lada studeerde dramaturgie en literatuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en werkte aanvakelijk als journalist en copywriter, creative director entv-regisseur. In 2013 directeur dramaturgie empowerment & communicatie bij De Munt in Brussel. Daarvoor werkte hij als dramaturg samen met De Nationale Opera in Amsterdam, Grand Theatre-National Opera Warsaw, Opera Poznan, Kameroperahuis, Nederlands Theater Festival, ICK en Studio Minailo. Zijn libretti werden gepresenteerd tijdens Operadagen Rotterdam, Stadsfestival Zwolle, Babelfestival en door de Opera Warsaw.

Hugo Koolschijn (1946) speelt sinds 1987 bij Toneelgroep Amsterdam. Koolschijn schreef en speelde de solovoorstellingen Zangles (1996) en Een Franse zanger (1997) en was bij TA te zien in o.a. Oom Wanja, Madame De Sade, Intra-Muros, Het temmen van de feeks, Antonioni Project, Zomertrilogie, Phaedra, Glengarry Glen Ross, In ongenade, De meeuw, Rouw siert Electra, De Russen!, Scènes uit een huwelijk, Kreten en gefluister en Kings of war. Naast zijn werk bij TA speelde Koolschijn bij andere gezelschappen zoals Publiekstheater en Globe, in diverse speelfilms als Soldaat van Oranje, Erik of het klein insectenboek, Leedvermaak, Shock Head Soul en in televisieseries als Den Uyl en de affaire Lockheed, Bernhard Schavuit van Oranje, De Daltons, de jongensjaren, All Stars - de serie en de telefilm Suzy Q.

Ed Lyon is een van Engelands meest veelzijdige en gevraagde jonge tenoren. Naast zijn studies kunstgeschiedenis aan St John's, Cambridge, studeerde hij aan de Royal Academy of Music en de National Opera Studio. Naast belangrijke rollen bij ROH, ENO, Opera North, Glyndebourne en WNO, behelst zijn internationale carrière tot hiertoe ook Madrid, Parijs (Chatelet en Comique), De Nederlandse Opera, de Brooklyn Academy of Music, Festival d'Aix en Provence, Lyon, Bordeaux, Teatro alla Scala, Theater an der Wien, Lille en Opera National de Rhin.

Raphaële Nluti Nsunda studeerde klassieke zang aan het Conservatorium van Ciney bij Françoise Viatour en vervolgde haar opleiding aan het Hoger Instituut voor Muziek en Pedagogie van Namen (IMEP) waar ze in 2014 met grote onderscheiding afstudeerde. Nsunda is lid van de MM Academy, de academie voor jongeren van De Munt in Brussel waar ze in 2016 de titel van MM Academy Soloist behaalde.

Jan Versweyveld (°1958), scenograaf en lichtontwerper, volgde zijn opleiding aan het Brusselse Sint Lucas Instituut en aan de Koninklijke Academie in Antwerpen. In de jaren tachtig behoorde hij samen met Ivo van Hove tot de oprichters van de Vlaamse theatergroepen Akt/Vertikaal en Toneelproducties De Tijd, waar zij zich schaarden onder de opvallendste theatermakers in de lage landen. In 1990 werd Jan Versweyveld vaste scenograaf van het Zuidelijk Toneel in Eindhoven. Deze functie ruilde hij in 2001 in voor hoofd scenografie en huisontwerper van Toneelgroep Amsterdam. Jan Versweyveld was als gastdocent verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie en medeoprichter van de scenografieopleiding in Antwerpen. Voor zijn scenografie voor Drumming Live ontvangt hij in New York de Bessie Award en voor Hedda Gabler wordt hij met een OBIE Award bekroond. In 2008 ontvangt hij met Ivo van Hove de Prosceniumprijs. In 2015 wordt hem de Lucille Lortel Award toegekend en ontvangt hij - samen met Ivo van Hove - de Amsterdamprijs voor de Kunst voor bewezen kwaliteit. www.janversweyveld.com

De kooracademie van de Munt is een jong project dat het levenslicht zag in 2015 en kans geeft aan zangstudenten uit de 8 Belgische Conservatoria om, na selectie via een auditie, professionele ervaring op te doen in het koor van de Munt tijdens minstens 1 seizoen. Daarnaast worden hun Masterclasses, professionele ontmoetingen aangeboden en hun de mogelijkheid gegeven om naar al de producties, concerten, recitals, ... te komen kijken. De MM Soloists zijn jonge zangstudenten met een duidelijk solistisch profiel komende uit de kooracademie en die extra begeleiding en kansen krijgen in-en buiten de Munt om dit talent te helpen ontwikkelen.

Muziektheater Transparant gaat als productiehuis vanuit de artistieke en maatschappelijke actualiteit een intensieve dialoog aan met kunstenaars uit verschillende disciplines. Het wil op internationaal niveau muziektheater in al zijn diversiteit creëren, vernieuwen en presenteren voor een breed publiek. Daarbij gaat bijzondere aandacht uit naar de ondersteuning van hedendaagse muzikanten en de ontwikkeling van hun werk. Zo legt Muziektheater Transparant trajecten af met onder anderen Wim Henderickx, Annelies Van Parys, Luigi De Angelis en Claron McFadden. Muziektheater Transparant kondigt met trots zijn nieuwe samenwerking met Beijing Music Festival (BMF) aan, voor The Diary of One Who Disappeared en La Voix Humaine. Beijing Music Festival is opgericht in 1998 en is een van 's werelds toonaangevende muziekfestivals. Tegelijk is het een van de belangrijkste culturele instellingen van Beijing. Elk jaar in oktober stelt het festival een 25-tal klassieke muziekprogramma's voor, gaande van opera over kamermuziek en recitals tot symfonische en koormuziek, en jazz.

Locatie

Rotterdamse Schouwburg
  • Data en tijden

  • -
  • -

Prijzen

€25,- (normaal)
€10,- (CJP, Studenten, 18-)

Koop kaarten