IN KOOR!

Terug naar agenda

Credits

concept: Myriam Van Imschoot & Willem de Wolf
dirigent: Jean-Baptiste Veyret-Logerias
productie: CAMPO, Cie. De Koe & KASK
met: Lieve Baele, Simon Baetens, David Compernolle, Brigitte De Clercq, Maarten De Graeuwe, Jan Delestinne, Nona Demey, Jos Deraedt, Louis Kindt, Louis Janssens, Briek Lesage, Bart Locy, Marie Mignolet, Imke Mol, Luc Muylaert, Chris Reyns, Timo Sterckx, Linda Van de Wielle, Rita Van den Broecke, Naomi Van Der Horst, Tamara Van IJperen, Flor Van Severen, Myriam Vancraeynest, Mats Vandroogenbroeck & Kathleen Wijnen

                                                  

IN KOOR! volgt de stormachtige ontwikkeling van een koor, waarbij zich allerlei missers, uitschuivers, irritaties en conflicten voordoen. De tragikomische voorstelling is een ode aan de foute aanhef, de valse noot en de nog wankele stem. IN KOOR! toont de kwetsbaarheid van mensen die iets willen wat ze nog niet kunnen. Bijzonder muziektheater dat van vals zingen een kunst maakt. De voorstelling is een samenwerking van studenten en laat zich onder meer inspireren door Immortal Bach van Knut Nystedt.

Deze voorstelling vindt plaats in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

meer over deze voorstelling

PROGRAMMATOELICHTING

Komm, süßer Tod, komm, selge Ruh!
Komm, führe mich in Friede,
weil ich der Welt bin müde,
ach komm, ich wart auf dich,
komm bald und führe mich,
drück mir die Augen zu.
(Bach)

IN KOOR! is een muziektheaterproject waarin performance-kunstenares Myriam Van Imschoot en Willem de Wolf, acteur en auteur bij Cie. De Koe, samenwerken met 24 niet-professionele zangers – theaterstudenten van KASK Gent en amateuracteurs.

Uitgangspunt voor IN KOOR! zijn de repetities van een zangstuk. Een koor, zingende mensen die eindeloos oefenen om ergens tot eenstemmigheid en welluidendheid te komen. De zich daarbij voordoende missers, herhalingen en uitschuivers vormen het speelmateriaal. Want mensen zijn het kwetsbaarst wanneer ze iets (nog) niet kunnen wat ze zo graag willen.

Maar IN KOOR! is niet alleen een ode aan de foute aanhef, de valse noot en de nog wankele stem, uit balans en cadans. Het is tevens een carrousel waarin we in- en uitzoomen op het proces, op de repetitie, de verbetering, de hoop, (dis)harmonie, en op hoe individualiteit zich verhoudt tot samenhorigheid.

Wie komt voor mooie cantates en virtuoze stempartijen, zal het moeten stellen met een muziektheater dat van vals zingen een kunst maakt.

programma:

Komm, süßer Tod (BWV 478) (datum onbekend), fragment
Compositie: Johann Sebastian Bach (1685-1750) in een koorarrangement door Knut Nystedt.
Het stuk werd voor het eerst gepubliceerd in Georg Christian Schemelli's Musicalisches Gesang-Buch in 1736.

Tourdion (Franse Renaissance, +- 1530)
Populair Frans drinklied
Compositie: onbekend
Dit nummer is zowel een lied als een dans uit de Franse Renaissance.
De partituur werd in 1530 gepubliceerd door Pierre Attaingnant. De dans werd beschreven in Thoinot Arbeaus Orchesographie et traicté en forme de dialogue par lequel toutes personnes peuvent facilement apprendre & practiquer l'honneste exercice des dances, een corpus van dansen die werden uitgevoerd doorheen de 16e eeuw, ook wel getiteld Orchésographie, en werd uitgegeven in 1589.

Heyr, himna smiður (2e helft 20e eeuw)
Ijslandse hymne uit de 8ste eeuw.
Compositie voor gemengd koor: Þorkell Sigurbjörnsson (1938-2013)
Tekst: Kolbeinn Tumason (1173-1207) zou de tekst op zijn sterfbed hebben geschreven.

I'm on my journey home
(Sacred Harp, 345B) (datum onbekend)
Amerikaans shape-note lied uit de 19e eeuw.
Compositie: Sarah Lancaster (1834-1918)
In shape-note muziek worden de noten in speciale vormen gedrukt om de lezer te helpen. Dit gebruik vindt zijn oorsprong in de Engelse Protestantse muziek. Dit stuk maakt deel uit van The Sacred Harp, A collection of Psalm and Hymn tunes, Odes and Anthems, een muziekboek dat voor het eerst verscheen in 1844. I'm on my journey home was opgenomen in de collectie nummers uit 1859. In shape-note muziek worden de noten in speciale vormen gedrukt om de lezer te helpen. Dit gebruik vindt zijn oorsprong in de Engelse Protestantse muziek.

Immortal Bach (1988)
Compositie: Knut Nystedt (1915-2014)
Dit zangstuk is een herwerking van Johann Sebastian Bachs Komm, süßer Tod in een hedendaags arrangement voor een gemengd koor.

Prijzen

€15,- (normaal)
€10,- (CJP, Studenten, 18-)

Koop kaarten