Revelations

Terug naar programma

Credits

compostie en muzikale leiding: Wim Henderickx
tekst: Hadewijch d'Anvers
regie: Wouter van Looy
video: Kurt d'Haeseleer
kostuumontwerp: Johanna Trudzinski
lichtontwerp: Peter Quasters
geluidsontwerp: Bart Celis
elektronica: Jorrit Tamminga
sopraan: Lore Binon
koor: Cappella Amsterdam:
Marieke Steenhoek, Andrea van Beek (sopraan), Annemieke Nuijten,
Nataschja Morsink (mezzosopraan), Antje Lohse (alt)
ensemble: HERMESensemble
Marc Tooten (altviool, viola d'amore), Karin de Fleyt (fluiten)
make-up: Annick Wouters
dramaturgie: Veerle Fraeters
productie: Muziektheater Transparant
in coproductie met: deSingel, Operadagen Rotterdam,
HERMESensemble en Cappella Amsterdam

Revelations is een fascinerend multimediaproject met als uitgangspunt de visioenen van de 13e-eeuwse dichteres en mystica Hadewijch. Haar getuigenissen behoren tot de verbazingwekkendste teksten uit onze literatuurgeschiedenis. Revelations zoekt naar de kracht van visionaire ervaringen en extase in een hedendaagse context. Wim Hendrickx liet zich tijdens het schrijven van de compositie inspireren door muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. Ook verwerkte hij diverse elektronische klanken. Licht en videokunst zorgen voor een extra mysterieus tintje.

Zin in verdieping?
donderdag 18 mei | 19.45 - 20.15 uur | Noletloodsen, Schiedam
Literatuur- en genderwetenschapper Simone van Hulst interviewt regisseur Wouter van Looy over deze multimediale voorstelling en de middeleeuwe dichteres en mystica Hadewijch. Vertrek bus voor inleiding: 19.00 uur.

Een hapje eten voor of na de voorstelling? Dat kan! Op voorstellingsdagen is de festivalkeuken bij de Noletloodsen geopend vanaf 17.00 uur. Bestel een vegetarische dagmaaltijd via ketelkantine@gmail.com.

Voor €5 bestel je een busticket voor een retourtje Rotterdamse Schouwburg - Noletloodsen Schiedam volgens algemene onderstaande vertrektijden (duur rit 30 min.):

Donderdag 18 mei          Vrijdag 19 mei
18.15u                             18.15u
19.00u (ivm inleiding)      19.45u
19.45u                             21.15u
21.15u

Let op: de bus vertrekt voor de ingang van de Rotterdamse Schouwburg op exact bovenstaande tijden.

Meer nieuwe werken in de Noletloodsen zien? Combineer Revelations en Confessions met de
DOUBLE BILL #newworks
vrijdag 19 mei | Revelations (20.30) + Confessions (22.00) €30
(incl. busvervoer vanaf Rotterdamse Schouwburg, vertrek bus: 19.45 uur)

Meer Image & Sound zien?
Ga dan voor de PACKAGE DEAL Image & Sound
vrijdag 19 mei: Revelations (20.30) + zaterdag 20 mei: Shorelines (19.00) + Poolnacht  (22.00) €37,50

meer over deze voorstelling

Wim Henderickx doceert compositie aan de Conservatoria van Antwerpen en Amsterdam. Hij componeerde kamermuziek, orkestwerken en opera's en werd bekroond voor zijn werk in binnen- en buitenland. Sinds 1996 is hij huiscomponist bij Muziektheater Transparant, waarvoor hij meest recent Koningin zonder land (2014) en Aquaris' Dream (2017) componeerde. In 2013 werd hij ook artiest in residentie bij deFilharmonie.   In december 2015 werd Henderickx benoemd tot lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB) voor Wetenschappen en Kunsten.
www.wimhenderickx.com

Wouter Van Looy is regisseur in residentie bij Muziektheater Transparant. Daarnaast is hij oprichter van Zonzo Compagnie en organisator van BIG BANG, een avontuurlijk muziekfestival voor een jong publiek, dat in tien Europese steden actief is en vanaf 2019 ook zal plaatsvinden in Ottawa, Canada.Voor Transparant realiseerde hij dit jaar internationaal spraakmakende producties als Earth Diver (Ruhrtriennale) en Die Zauberflöte (Luzerner Theater). Voor Zonzo Compagnie realiseerde hij bekroonde producties als 'Listen to the silence' en 'Mile(s)tones'. Wouter Van Looy sleepte onder meer de YAMA Award (2012), een KLARAprijs (2013), een YEAH Award (2013) en een Music Theatre NOW Award (2016) in de wacht.
www.transparant.be
www.zonzocompagnie.be

Het werk van Kurt D'Haeseleer draait om de visualisatie en symbolisering van de dynamiek van informatie- en dataverkeer in tijden van glasvezelkabels, computers en modems. Hij onderzoekt de lichamelijke en urbanistieke impact van snelheid en vertaalt de alomvattende aanwezigheid van media naar metabeelden. D'Haeseleer produceerde video's en  (interactieve) installaties, zoals Scripted Emotions, Fossilization en S*CKMYP, die gepresenteerd werden op internationale festivals en voorstellingen in Rotterdam, Tokyo, Montreal, Parijs, Berlijn, en andere. Kurt D'Haeseleer is sinds 2010 artistiek leider van de Werktank, een productiehuis voor mediakunst in Bierbeek.
www.kurtdhaeseleer.com

Johanna Trudzinski studeerde fashion design aan de Academie voor toegepaste wetenschappen in Hamburg en studeerde in 2006 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.  Trudzinski is sinds 2002 mede-oprichtster en lid van het designteam van het Duitse modelabel Hui-Hui. Voor Muziektheater Transparant ontwierp ze kostuums voor onder andere O solitude (2009), Dido & Aeneas (2012), Pelléas et Mélisande (2012), Songs of War (2013), There is no why here (2014).
www.hui-hui.de

Peter Quasters studeerde biochemie aan de Hogeschool Gent. Tijdens deze studies werd meer en meer duidelijk dat zijn passie ergens anders lag, namelijk bij het ontwerpen en technisch ondersteunen van live performances. In de loop der jaren specialiseerde hij zich, autodidactisch, in lichtontwerp en -programmatie, media server setup en programmatie, alsook het technisch coördineren van diverse theater- en locatieprojecten.  Hij werkt samen met Muziektheater Transparant, De Veenfabriek, LOD, Opéra de Lille, Les Ballets C de la B, De Muntschouwburg, Blindman, Zonzo Compagnie, Graindelavoix, Ingrate Art Productions, Braakland/Zhe Bilding en Zwemmen in Brak Water.

Jorrit Tamminga studeerde Muziektechnologie en Sonologie. Tijdens beide studies specialiseerde hij zich in elektronische compositie en klanksynthese. In zijn composities speelt elektronica altijd een grote rol. In 2007 opende hij samen met blokfluitist Erik Bosgraaf het Festival Oude Muziek met een luisterexpositie Lachrimae voor blokfluit en live elektronica in de Domkerk te Utrecht. Samen met Izhar Elias, Erik Bosgraaf, Paul en Menno de Nooijer maakte hij in 2010 de muziektheatervoorstelling JANE.
www.jorrittamminga.nl

Veerle Fraeters  is  als hoogleraar verbonden aan het onderzoeksinstituut Ruusbroec-genootschap van de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek situeert zich op het domein van de Middelnederlandse alchemistische en mystieke tekstoverlevering. Ze heeft daarbij speciale aandacht voor de visionaire traditie, voor vrouwelijke auteurs en voor het oeuvre van de Brabantse mystica Hadewijch.  Samen met Frank Willaert geeft ze het verzamelde werk van Hadewijch uit (Historische Uitgeverij Groningen). Het eerste deel, Liederen, verscheen in 2009 en werd bekroond met de Kruyskampprijs voor beste editie. Deel twee, Visioenen, is in voorbereiding. Recent startte Veerle Fraeters een nieuwe onderzoekslijn op over de doorwerking van de middeleeuwse mystiek in de moderne periode, met daarbinnen bijzondere aandacht voor de literair-artistieke receptie van Hadewijch.

Lore Binon vervolmaakte in 2008 haar masteropleiding viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Yuzuko Horigome. Gaandeweg neemt de passie voor de stem de bovenhand en ze behaalt haar Bachelor zang bij Beatrijs De Vos aan het Conservatorium van Brussel. Ze voltooit haar studie aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona en het Conservatorium van Amsterdam bij Valérie Guillorit. Tegenwoordig wordt ze gecoacht door Margreet Honig. Haar fijngevoelige en rijke muzikale persoonlijkheid maakt haar een veelgevraagde soliste in binnen- en buitenland voor zowel het symfonisch repertoire als oude muziek. Ze werkt in dit verband samen met het Brussels Philharmonic Orchestra, Freiburger Barockorchester, Vlaams Radio Koor, Symfonieorkest Vlaanderen en vertolkte solopartijen in Die sieben letzte Worten unseres Erlösers (Haydn), Magnificat (Bach), Dixit Dominus (Händel), Lobgesang (Mendelssohn) en Ein Deutches Requiem (Brahms) met dirigenten als René Jacobs, Hervé Niquet, Kornelius Meister, Jos van Veldhoven en Michel Tabachnik.
www.lorebinon.com

Met een rijkdom aan stemkleuren bereikt kamerkoor Cappella Amsterdam zijn specifieke homogene klank. Sinds 1990 staat het koor onder artistieke leiding van chef-dirigent Daniel Reuss. Al vanaf de oprichting in 1970 door Jan Boeke vormt de liefde voor muziek de leidraad voor Cappella Amsterdam. Om elke compositie te laten spreken, heeft het koor zich zowel op moderne als op oude, authentieke zangtechnieken toegelegd. De nadruk in het repertoire ligt op die twee uitersten: oude meesters en moderne muziek. Speciale aandacht schenkt het koor aan werken van Nederlandse componisten, variërend van Sweelinck tot Andriessen en Ton de Leeuw. Componisten als Robert Heppener en Jan van Vlijmen hebben diverse werken speciaal voor Cappella Amsterdam gecomponeerd. Cappella Amsterdam werkt geregeld samen met uiteenlopende gezelschappen, ook uit andere disciplines; Naast samenwerking met Nederlandse topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw en Asko|Schönberg, werkt het koor met de fine fleur van internationale gezelschappen zoals de Akademie für Alte Musik Berlin, het RIAS Kammerchor, MusikFabrik, Il Gardellino en het Ests Philharmonisch Kamerkoor.
www.cappellaamsterdam.nl

HERMESensemble is een Antwerps collectief voor hedendaagse muziek en kunst. Het repertoire en de uitvoeringspraktijk van de klassieke avant-garde vormen het startpunt van de producties, maar het ensemble streeft er bewust naar artistieke grenzen te verleggen: enerzijds zoekt het confrontaties op met oude muziek, pop- en niet-westerse muziek, anderzijds onderzoekt het synergiën met andere disciplines zoals (muziek)theater, beeldende kunsten, video, film en multimedia. Vele van de concerten worden door een expliciet visueel karakter gekenmerkt, zoals de projecten met historische pellicules. Vaak vinden ze plaats op bijzondere, passende locaties, zoals in een industriële architectuur of in een tentoonstelling. HERMESensemble ontwikkelt een expertise in de hedendaagse muzikale expressie door onderzoek naar de uitvoeringspraxis van onder meer de Amerikaanse, Belgische, Duitse, Franse en Italiaanse avant-garde. Het presenteert en creëert eigentijds werk van diverse internationaal gereputeerde componisten en kunstenaars, meestal in nauwe persoonlijke samenwerking. Daarnaast is het promoten van jong talent van eigen bodem een prioriteit, en vormt het creëren van nieuw Vlaamse werk een constante in het activiteitenscala van het ensemble. HERMESensemble wordt ondersteund door de Vlaamse Overheid.
www.hermesensemble.be

Locatie

Noletloodsen Schiedam
  • Data en tijden

  • -
  • -

Prijzen

€20,- (normaal)
€10,- (CJP, Studenten, 18-)
€5,- (busticket retour Rotterdamse Schouwburg - Noletloodsen Schiedam)

Koop kaarten