Wendeline van Houten

Wendeline van Houten

De sopraan Wendeline van Houten studeerde klassiek zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Lenie van den Heuvel en Sasja Hunnego. In het oratorium vak is Wendeline een veelgevraagd soliste. Zij zong onder andere in de Johannes- en Mattheus Passion en de Hohe Messe van Bach, in ein Deutsches Requiem van Brahms, de Messiah van Händel, het oratorio de Noël van Saint Saëns en de Petite messe solonelle van Rossini. Onlangs soleerde zij in de Philipszaal in den Haag in die Schöpfung van Haydn met het Orkest van de Achtiende Eeuw onder leiding van Marcus Creed.

Recent was zij een van de deelnemers aan de openbare masterclass door mezzo sopraan, Christa Ludwig georganiseerd door het Internationaal Vocalisten Concours, de Gustav Mahler Stichting Nerderland en de Oostenrijkse ambassade. Daar hoorden we haar samen met de pianist Rik Kuppen in het lied repertoire van Richard Strauss.

In 2014 was zij één van de finalisten in het talentontwikkelingstraject georganiseerd door de Noorderkerk in Amsterdam: In de ban van de Hohe Messe. Daarbij werd zij gecoacht door de sopraan Johannete Zomer en voerde zij onder leiding van Fokko Oldenhuis de Hohe Messe uit.

Daarnaast is Wendeline actief in het opera genre. Wij zagen vorige zomer in die Stumme Serenade van Korngold als mannequin op het toneel. Een productie van de Dutch National Opera Academy onder leiding van Etienne Siebens. In Opéra Mosset (Frankrijk) vertolkte zij de rol van Violetta in een voorstelling rondom Verdi, speelde zij Parthénis in de opera la Belle Hélène van Offenbach en afgelopen zomer zong zij de rol van Bertha in il Barbiere di Siviglia van Rossini.

Zij volgde masterclasses bij o.a. Bo Skovhus, Derek Lee Ragin, Malcolm Martineau, Nelly Miricioiu, Kenneth Montgomery, Miranda van Kralingen Margreet Honig en Piere Audi.

Mirsa Adami (Pianobegeleiding)

Mirsa Adami werd geboren in Tirana, Albanie waar ze piano studeerde aan de muziekschool Jordan Misja bij Elsa Veizi. In 1991 kwam ze in Nederland studeren bij Jan Huizing en Jan Wijn en behaalde haar uitvoerendmusicis diploma met onderscheiding in 2000. Ze is sindsdien verbonden als coach aan de National Dutch Opera academy aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze heeft een passie voor kamermuziek en speelt o.a. met Darius ensemble en met de violistes Cecilia Bernardini en Birthe Blom. De kunst wereld van Parijs rond 1900 fascineert haar en ze onganiseert concerten met gedichten en muziek uit die tijd. Ze leest graag Carmiggelt en Voskuil.

Programma

Francis Poulenc
(1899- 1963)

In " Les Reines de coeur" zie je een gebroken vrouw die is verlaten, een gokverlsaafde valsspelende vrouw en een wijze priesteres die zichzelf opoffert voor haar gezusters.
Deze vrouwen verdienen hun koninklijke status elk op hun eigen manier maar verschillen misschien minder van elkaar dan je zou denken. Tussendoor hoor je de speelse liedjes uit "la Courte Paille". Een liedcyclus die Poulenc schreef voor zijn eigen koningin: Denise Duval, opdat zij deze kon zingen voor haar zoontje van zes jaar.

la Courte Paille (1960)
1. le Sommeil
2. Quelle Aventure
3. La reine de coeur
4. Ba, be, bi, bo, bu
5. Les Anges musiciens
6. Le Carafon

uit: La voix humaine (1958)
"Alors j'ai mis un manteau"
"Je sais bien qui le faut"

La Dame de Monte-Carlo (1961)

uit: Dialogues des Carmélites (1956)
"Mes filles, voila que s'achève ..."
"Salve regina"